Stockholm: Utbyggnad av tunnelbanan och 78 000 bostäder

En överenskommelse har träffats mellan fyra kommuner, Stockholms landsting och staten om utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm med 9 stationer inklusive en medföljande möjlighet att bygga 78 000 nya bostäder. Hur det blir med det senare återstår väl att se för med nuvarande regelverk och dåliga ekonomiska förutsättningar för byggande av hyresrätter är det inte troligt att det bygg så många bostäder. Fyra utbyggnader av tunnelbanan planeras, i huvudsak olika förlängningar av blå linjen:

  1. En förlängning av blå linjen från Kungsträdgården till Gullmarsplan, via Södermalm med en ny station vid Sofia för att knyta ihop förlängningen med dagens gröna linje.
  2. En förlängning av blå linjen från Kungsträdgården till Nacka Forum, med nya stationer vid Hammarby Sjöstad, Sickla, Saltsjö-Järla och Nacka Forum.
  3. En ny tunnelbana från Odenplan till Arena-staden via Hagastaden.
  4. En förlängning av blå linjen från Akalla till Barkarby station via station Barkarbystaden.

Tunnelbanan

Utbyggnaderna av tunnelbanan verkar ju helt klart vettiga. Men kanske inte tillräckliga. Utöver överenskommelsen om tunnelbanan och målet om antalet bostäder är det också överenskommet om förändringar av trängselavgiften:

Den redan överenskomna trängselskatten på Essingeleden tidigareläggs till 2016 och samtidigt sker en höjning av nuvarande trängselskattenivåer. Finansieringen förutsätter att maxnivån på Essingeleden sätts till 30 kronor och att maxnivån på innerstadsringen höjs till 35 kronor. Intäktsökningarna från trängselskatten går i sin helhet till investeringar i Stockholms län. Samtidigt har parterna enats om att inte införa trängselskatter längs med det så kallade Saltsjö-Mälarsnittet.

Förändringen av trängselskatten baserar sig på hänsyn för miljön, dagens trängsel och för infrastrukturens finansiering. Förändringen ger ett mer effektivt utnyttjande av trafiksystemet, med mindre köer och kortare restider som följd. Den bidrar också till en förbättrad miljö och en ökad kollektivtrafik i Stockholmsregionen.

Hela förslaget presentera av de 4 borgerliga partiledarna i en debattartikel i DN som förutom förslaget innehåller en massa ovidkommande babbel, utfyllnad, som finns där bara för att försöka bevisa deras egen förträfflighet, men som i verkligheten betyder nada, ingenting.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

About these ads