En levande stad förändras

En stad som lever förändras. Områden i en levande stad förändrar karaktär över tiden, förslummas, gentrifieras. Byter befolkning. En sån utveckling är naturlig, kan inte planeras eller planeras bort.

Vad som däremot kan planeras är var bostäder byggs och kan byggas, om en stad ska vara tät eller bygga på att människor transporterar sig långa sträckor. Det senare är dåligt för miljö och människor, det förstnämnda bra. En stad ska planeras så att människor kan arbeta där de bor eller bo där de arbetar. Den mängd pendling som finns idag är inte rimlig.

Att bygga tätt i Masthugget, på långgatorna, riva gamla små industribyggnader och verksamhetslokaler kommer att förändra stadsdelen ganska rejält. Kanske göra den tråkigare och dödare, kanske inte. Det beror på hur det byggs. Vilken typ av lokaler som kommer att finnas i husen och en massa andra saker. Höga hus må sticka ut, men behöver inte med nödvändighet förändra speciellt mycket. Men helt klart är att en fortsatt gentrifiering av området kommer att tvinga bort människor med små resurser. Fast fanns det ett överskott på lägenheter i Göteborg skulle det kanske inte bli så. Men för det så måste det byggas mycket mer än idag.

Byggas mer i centrala lägen alltså. Guldheden och Johanneberg kan förtätas kraftigt. Där finns mycket att göra. Det kan byggas längs med gatorna för att skapa trevligare stadsrum, många bostäder och verksamhetslokaler. Längs med Mölndalsvägen kan det byggas tusentals bostäder, Kallebäck kan knytas ihop med Almedal och Elisedal på ett bättre sätt än idag. Och med Lackarebäck med vilket de inte sitter ihop alls för närvarande.

Det är dags att se till att Skeppsbron börjar byggas. Med riktigt höga hus och tätt. Där är det snyggare och mer passande med ordentligt höga hus än i Masthugget. Norra Masthugget måste naturligtvis också börja bebyggas snart, med riktig kvartersbebyggelse. Även tomma och centralt belägna områden som Frihamnen måste naturligtvis bebyggas snart. På RIngön kan det förtätas med nya hus, men det som finns bör i huvudsak bli kvar.

Däremot behövs inga mer utbyggnader i Torslanda och mot öarna. En breddning av Hjuviksvägen räcker. Dessutom behövs det stopp för vidare bostadsbyggande därute och bättre kollektivtrafik.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads