Handbok mot domänskojare

Handel och bedrägerier med domännamn och webbplatser är fortfarande vanligt förekommande. I .SE:s nya guide beskrivs de metoder bedragare tar till för att tjäna pengar på dig och du får tips på hur du undviker fallgroparna.

För den företagare eller privatperson som vill bygga en digital identitet på internet är en egen internetadress, ett domännamn, en mycket viktig del. Trots det kommer tanken på en sådan ofta i andra eller tredje hand när ett nytt företag startas. En rad termer och fackuttryck gör det inte lättare att förstå vad som gäller. Detta utnyttjar mindre nogräknade personer och företag genom att till exempel ringa upp företagare med påståenden om att ”någon annan” är på väg att registrera domäner denne borde ha. Bedräglig telefonförsäljning av domännamn har förekommit i Sverige i mer än tio år. Sedan ett par år tillbaka har .SE också sett hur domänskojare registrerar domännamn baserade på nyregistrerade företag och sedan försöka sälja dyrt till dem.

Någon riktig statistik på hur vanligt domänskojeriet är finns inte att tillgå. Många förstår nog inte ens att de blivit lurade. Ett säkert tecken på att de olika skojarmetoderna är lönsamma är att de fortsätter att användas. I Sverige har en rad företag under nästan tio år, med olika namn men med samma personer bakom, lurat uppskattningsvis tiotusentals eller till och med hundratusentals företag på dyra och onödiga domänregistreringar.

.SE:s nya Internetguide Stoppa Domänskojarna! är skriven av konsumentjournalisten Anders Nyman och riktar sig främst till företagare, men även som privatperson kan du ha stor nytta av innehållet. I den beskrivs hur du ska skydda dig, och vilka rättigheter du har om du luras att ingå ofördelaktiga avtal. Några tips från guiden:

  • Ha koll på vilka domännamn du äger, när de ska förnyas och till vem. På så sätt undviker du att luras av exempelvis falska mejl.
  • Misstänker du att ett mejl är ett nätfiskeförsök, lita inte på kontaktuppgifterna i mejlet. Skriv in webbadressen till den registrar du anlitar ur minnet istället. Lämna heller aldrig ut uppgifter via telefon.
  • Nappa aldrig på säljförsök utan att kolla upp motparten.
  • Låt dig aldrig stressas av säljarens påståenden. Krav på snabba beslut är ett tecken på oseriositet.
  • Ingå aldrig avtal över telefon, utan be att få erbjudandet skriftligt. Be att få ringa tillbaka.
  • Använd en sökmotor för att söka på säljföretagets namn för att hitta eventuella missnöjda kunder eller varningar.
  • Kontrollera om säljaren finns med på .SE:s ombudslista på iis.se.
  • Jämför de erbjudna priserna och villkoren med vad andra ombud erbjuder

– Vi är alla människor, lätta att manipulera. Vi är extra sårbara vid telefonförsäljning, när vi är stressade, på språng och pratar i mobilen, säger Jessica Bäck som är ansvarig för .SE:s Internetguider.

– Guiden är viktig för att sprida en förståelse kring hur du ska skydda dig – vare sig det gäller telefonförsäljning, mejl eller nätfiske. Den är också ett viktigt stöd för att du ska undvika att köpa något för dyrt eller helt i onödan, förklarar Jessica Bäck.

Svensson/.SE

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

About these ads