Amerikalinjens Kungsholm tillbaks till Göteborg?

Svenska Amerika Linjen (SAL) var ett rederi i Broströms-koncernen som främst var ett lastfartygsrederi men som också opererade passagerarfartyg som bl.a. gick i linjetrafik mellan Göteborg och New York. De hade namn som Kungsholm, Gripsholm, Stockholm och Drottningholm. Den historiskt mest kända är säkerligen den Stockholm som 1956 krockade med det italienska passagerarfartyget Andrea Doria år 1956. Andrea Doria sjönk, men inte Stockholm. Flera av min fastrar arbetade på dessa vackra passagerarbåtar, främst på Kungsholm (både den näst sista och den sista med det namnet) och Gripsholm.

Gripsholm

Gripsholm. Det sista fartyget med det namnet. Byggd 1955, sjönk 2001.

Två stycken av Svenska Amerika Linjens passagerarfartyg tycks fortfarande existera, Stockholm och den sista Kungsholm.

Kungsholm

Kungsholm. Fortfarande existerande men under annat namn. Båten som några entusiaster och affärsmän vill ta tillbaks till Göteborg. Byggd 1966.

Såväl Stockholm som Kungsholm har efter att SAL sålde dem haft ett långt liv som kryssningsfartyg, Stockholm under namnet Völkerfreundschaft under många år i det forna DDR. Idag bär den tidigare Stockholm namnet Azores och seglar med portugisisk flagg.

Azores

Azores, en gång i tiden med namnet Stockholm

Kungsholm seglar idag under namnet Veronica och med Bermudaflagg. Det är denna båt som några entusiaster och affärsmän i Göteborg vill ta hem till staden igen:

Idag heter hon Veronica och ligger i hamnen i staden Duqm i Oman och beskrivs som stadens första och enda flytande lyxhotell. Men en grupp entusiaster i Göteborg vill ändra på det och ta tillbaka Kungsholm till Göteborg igen. Ingela Ivarsson Olsson är en av initiativtagarna och det är hennes stora intresse för Göteborgs sjöfartshistoria som driver henne.

– Det finns stora kulturella värden i att bevara Kungsholm IV. Det är det enda av Amerikalinjens kryssningsfartyg som finns kvar, resten är skrotade. Vi har ju Marieholm, men det är inget kryssningsfartyg, säger hon.

Att få hem Kungsholm IV skulle enligt Ingela Ivarsson Olsson berika staden kulturellt på flera sätt. Hennes tanke är att det skulle återställas till sitt ursprungliga skick exteriört, K-märkas och kopplas samman med verksamheten på bland annat Sjöfartsmuseet. Samtidigt skulle fartyget drivas vidare som hotell med adressen Amerikakajen och på så sätt bära sina egna kostnader. Dessutom räknar Ingela Ivarsson Olsson med att fartyget skulle ge många arbetstillfällen i Göteborgsområdet, både i samband med renovering och drift.

– I våras när jag kontaktade ägarna var fartyget inte till salu. Men i höstas kom det ut på marknaden, säger Ingela Ivarsson Olsson och berättar att prislappen ligger på dryga 27 miljoner dollar vilket motsvarar nära 170 miljoner kronor.

Veronica

Veronica, det sista fartyget med namnet Kungsholm i Svenska Amerika Linjens ägo.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

About these ads