Sjukt höjda priser i kollektivtrafiken

Endast 20 procent av alla resor i Sverige görs med kollektivtrafik. I storstäderna är det en högre andel. En stor anledning till att så få åker kollektiv är priserna. De är höga och har höjts enormt mycket, sjukt mycket, sen år 2000 med 73% vilket är 3,5 gånger mer än Konsumentprisindex (KPI). Sen 1995 finns bara statistik för elva län. I de länen har priserna sen dess höjts med 96%. Att jämföra med KPI som stigit med 24% under samma tid.

Att åka miljövänligt straffas i praktiken genom att den som gör det får betala dyrt för sin resa. Att använda bilen blir i de flesta fall billigare och dessutom är det ju enklare. Billigare är det trots att även bensinpriset ökat mycket mer än KPI, med 90 % sen 1995. Men bilarna drar mindre och det har i själva verket blivit billigare att köra bil:

Göran Tegnér, en av landets tyngsta experter på kollektivtrafik, jobbade under 70-talet som utredare och konsult. Han har jämfört kostnaden per mil kollektivtrafik med bensinkostnaden för några extra mil i bil.

– Då har kostnaden för att åka kollektivt ökat dubbelt så mycket som kostnaden att åka bil mellan 1985 och 2010, säger han.

[…]

Ser man ännu krassare är dagens mest sålda bil en diesel. Den mest sålda modellen idag, en V70 D2, drar 0,42 liter diesel för 14 kronor litern. Den kostar under 6 kronor i ren bränslekostnad per liter.

Volvo 850 drog 0,92 liter bensin per mil. Med dåtidens bensinpris på 7.60 kronor per liter blev det en drivmedelskostnad på 7.14 kronor per liter.  Den rena bränslekostnaden  för att köra ”Sveriges mest sålda bil”  är alltså lägre idag än 1995.  Sen tillkommer försäkring, reparationer, slitage, och annat. Dieseln har dessutom högre fordonsskatt, så exemplet är tillspetsat. Men har man redan betalat och räknat in dessa kostnader så kan drivmedelskostnaden bli det mest påtagliga om man överväger att ta bilen eller bussen till stan.

Det är snedvridet. Miljövänligt åkande borde gynnas. Det är politikens roll och ansvar att se till att det blir så. Trängselavgifter är därför en bra grej. Om pengarna används till kollektivtrafik. Och reseavdragen borde förstås tas bort. De utgör ett otillbörligt och olämpligt gynnande av bilism.

Inte heller är det ett sammanträffande att priserna stigit enormt under samma tid som kollektivtrafiken privatiserats. Utan just privatiseringen är sannolikt en av orsakerna till de enorma prisökningarna. Precis som med elen alltså.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

About these ads

  • super_leggera

    Först är det intressant, att D2 drar 0,42/mil, men är det sant? Tillverkarna skönmålar sina bilsiffror. Att släpa rumt 1800 kg drar en liter milen hur man än gör, skulle jag gissa. Marknaden gör bilen billigare, de begagnade bilarna sjunker som sten i prislistorna. Politikerna däremot gör den dyrare, via skatter avgifter parkeringsplatser och tullar.

    Sen blir det skräp på slutet; politikerna har bestämt att el ska prisfördubblas via skatt, den ska vara så dyr att vindkraften kan framställas som rationell, leverera vinst till staten och exporteras dyrt till våra grannländer när de missköter sin elproduktion. Det är inte ”privatiseringen” av el som står för prishöjningen, utan skatt och statlig vinst. Alla de små mellanhänderna, det enda riktigt privata ledet i sammanhanget förhandlar om ett till två öre av elpriset. De är förkläden som döljer vart pengarna går.

    Det har gjorts kraftfulla nyinvesteringar i kollektivtrafiken i stockholm under moderaterna, man kan inte skilja dem från sossarna längre, de har samma politik. Nya spår och vagnar. Måtte de nu bara baxa förbifarten förbi alla reaktionära hinder, annars blir det stopp på broarna över mälaren, och stan delas i två halvor. Sannolikt får trafikanterna stå för en tiondel av kostnadsstegringarna på grund av allt nytt. Vi ska inte glömma att i grunden används all politik till att dra in medel till det offentliga. Sen vi slog i skattetaket letar de efter varje krona, trafikanterna kan glömma billig kollektivtrafik. Den är nämligen jättedyr. Egen bil är inte billigt, men rationellt. Den går inte tom dit ingen ska, det är den avgörande skillnaden. Oftast står den still.

    • Inte vet jag vad bilar drar. Det är ett citat. Av medicinska skäl (epileptiker) har jag aldrig haft körkort så jag vet inget om sånt.

      Jo, prishöjningarna kom med privatiseringen av elen. Det rätt klart och rätt klarlagt. Jag har skrivit om det tidigare, med siffror och fakta. Sambandet på kollektivtrafikområdet har jag inte kartlagt lika bra, men det är välbelagt att privat vård orsakar högre vårdkostnader (USA Har mycket dyr vård exempelvis).

  • Det du skriver nu är okej. Men din tidigare kommentar innehöll teorier om en konspiration. Det var inte okej. Dessutom falska påståenden om att svenska staten äger Fortum och Eon (det är finska staten respektive tyska delstater som är ägare). Sen är jag inte helt säker på att jag håller med dig, men känner att diskussionen om elbolagen hamnar lite off-topic så jag väljer att inte fortsätta diskussionen.

    • super_leggera

      Du har ju rätt i att vi lämnat kollektivtrafiken.

      Fortum och Eon tillhörde också skattebetalarna från början, möjligen med inslag av näringslivet. Fortum är gamla Stockholm Energi och Eon är Sydkraft, det betyder väl antagligen Barsebäck plus småkraftverk i Mörrumsån.

      Jag anser att energipolitiken liknar en konspiration, men där deltagarna har olika bevekelsegrunder, och vissa blir använda som nyttiga idioter, och inte inser det. Slutprodukten är höga elpriser, höga vinster, höga skatter och dyrt för konsumenterna. Miljörörelsen, som består av folk som inte är tekniskt intresserade, för att inte säga teknikfientliga, kommer bara att ha uppnått detta. Alla blir fattigare, det blir värst för lågavlönade. Du behöver inte fortsätta denna diskussion. Den tangerar bara ämnet.

      Angående det egentliga innehållet, antagandet om dyr kollektivtrafik, så är Stockholm relativt billigt mätt i månadsavgift bortsett från den oerhört mycket större kvantiteten kollektivtrafik i Stockholm. För 790kr får man något helt annat här än i Alvesta. Dessutom nyinvesteras det i massiv skala, det är det som driver upp priserna. Senast jag såg en siffra betalade den resande 10% av resekostnaden över biljetten, alla betalar resten över skatten. Jag tycker att Stockholms kollektivtrafik är bra, jag använder tåg, buss, bil och cykel men främst apostlahästarna, eftersom det är nyttigast. Det beror på vart man ska. Ingenting fungerar bättre för att politiker talar om för mig vad jag ska välja. Jag gör det bäst själv.