Två möten om politik – västlänk och konst

Två kvällar i rad har jag varit på fullsatta möten. Cirka 400 intresserade på bägge. Det ena kom jag in på. Det andra kom jag faktiskt inte ens in på. För liten lokal. Men diskuterade med folk utanför. Helt olika möten. Det ena besöktes av en överväldigande majoritet män, 70-80% män. Dessutom var besökarna i snitt nånstans mellan 50 och 70 år gamla. På det andra var det en majoritet kvinnor. Och medelåldern var väl snarare kring 40. Männen ville veta mer om alternativ till västlänken. Kvinnorna ville diskutera eller höra konstnärer diskutera konst och politik. Det jag inte kom in på var mötet om västlänken och alternativen. Det jag kom in på var mötet om konsten.

Besökarna ålder och kön var och är säkert symptomatiskt. Frågan om västlänken, framförallt frågan om trängselavgiften, kommer att ha betydelse i valet i Göteborg. Frågan om konst och politik kommer sannolikt inte ha nån betydelse. Knappast konst i sig själv heller. Frågan om konst och politik är däremot evig. Frågan om västlänken har ett slut, olika saker, olika publik, olika konsekvenser. Män gillar bilar, tåg, tekniska lösningar. Kvinnor gillar det eviga, det mellanmänskliga, känslor. Snacka om förutsägbara besökare på de olika arrangemangen. Snacka om cementerade könsroller. Där såväl kvinnor som män agerar utifrån de föreställningar vi bibringats eller skaffat oss, utifrån det samhälle vi lever i.

Var det ena mötet viktigare? Knappast. Var nåt av mötena speciellt viktigt? Skulle inte tro det. Var de intressant? Det tror jag säkert det om alternativen till Västlänken var. Det tycker jag mötet om konst och politik var. Mer om bägge två, eller i alla fall om de aktuella frågorna i separata inlägg. Klassmässigt var det förstås också väldigt snedfördelat. Hur många hantverkare eller arbetare fanns det på plats? Sannolikt mycket få. På västlänksmötet sannolikt något fler. Men där fanns kanske inga konstnärer. Det fanns desto fler på mötet om konst och politik.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

About these ads