Näst sista varvet i Göteborg stänger

Den sista resten av det som en gång vara ett av världens största varv ska läggas ner. Det handlar om Damen Shiprepair Götaverken i centrala Göteborg, den rest som finns kvar av Götaverken. Ett företag som en gång i tiden startades av Alexander Keiller på den plats som idag är Skeppsbron. När Damen läggs ner innebär det att det inte längre finns något varv i Sverige där stora fartyg kan repareras. I Danmark och Norge finns flera stycken. Nybyggnad av stora fartyg har i Sverige inte skett sen 1980-talet så det är en sedan länge försvunnen tid.

Antalet anställda på Damen är inte många så nedläggningen är inte direkt nån katastrof för staden Göteborg, men däremot sannolikt för en del av de anställda:

Monica Svenner, vd för Damen Shiprepair Götaverken, bekräftar att varvet läggs ner, men hänvisar GP till ett pressmeddelande.

Där framgår att Damen Shiprepair Götaverken under de senaste åren har konfronterats med en ogynnsam internationell utveckling och vad som beskrivs som omständigheter på marknaden.

”De kombinerade effekterna av denna utveckling har lett till aktieägare och ledningen avvecklar verksamheten vid Göteborgsvarvet.”

De viktigaste orsakerna till avvecklingen är, heter det, ”den deprimerade situationen för den skandinaviska sjöfartsmarknaden, det ökade antalet baltiska reparationsbryggor och värdet av den svenska kronan i förhållande till andra valutor”.

Under de senaste månaderna har ledningen värderat möjligheterna att fortsätta verksamheten och vidtagit åtgärder. Men de räcker uppenbarligen inte.

Därför bedömer man att det inte längre är möjligt att fortsatta verksamheten på grundval av en hållbar affärsplan.

36 kollektivanställda och 17 tjänstemän, totalt 53 personer, berörs.

Det är tråkigt att ett varav som funnits i centrala Göteborg i mer än 100 år kommer att försvinna för gott. Det är lite speciellt med industriell verksamhet mitt i en stor stad. Det skapar en speciell stämning.

Kvar i Göteborg finns efter nedläggningen av Götaverken endast Gotenius Varv på Ringön. För 50 år sen var Göteborg världens största skeppsbyggarstad med fyra stora varv och ett mindre.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

About these ads