Scania stoppar kollektivtrafik i Sao Paulo – Volvo i Göteborg

Om Scania har, eller hade, makt nog att stoppa en utbyggnad av järnväg mellan Sao Paulo och Rio de Janeiro i Brasilien har med all sannolikhet Volvo agerat för att se till att Göteborg är Sveriges överlägset bilvänligaste storstad. Göteborg är dessutom det storstadsområde i Sverige som har den överlägset sämsta kollektivtrafiken.

En gång tiden var det alltså Scania och Wallenberg som stoppade ett järnvägsbygge mellan Sao Paulo och Rio de Janeiro:

När socialdemokraten Juscelino Kubitschek gick till valkampanj i Brasilien 1956 lovade han att flytta huvudstaden från Rio till den obebodda savannen i mitten av landet. Tanken var att den nya huvudstaden Brasilia skulle sätta stopp för den politiska turbulensen mellan regeringen i Rio och industrin i São Paulo. I samband med huvudstadsflytten planerade presidentkandidaten för ett nytt, rikstäckande vägnät som skulle binda ihop världens femte största land. Han bildade en expertgrupp som erbjöd utländska bil- och lastbilstillverkare att etablera sig i Brasilien.

När Kubitschek vann valet sände Marcus Wallenberg Jr, som satt i Scanias styrelse, sin advokat till Brasilien för att förhandla med den nye presidenten. För att få ta del av den växande marknaden lovade Scania att bygga en lastbilsfabrik i Brasilien och att minst 90 procent av bildelarna skulle tillverkas i landet. I gengäld lovade regeringen att satsa på lastbilstransporter, i stället för järnvägstransporter. När parterna skakat hand hade en av världens största lastbilsmarknader skapats.

–?Regeringen fick teknologin och arbetstillfällena, och Scania fick marknaden. Det blev ett byte, säger Ademir Médici.

Självklart har det gått till på samma sätt i Göteborg. Att tro nåt annat är bara naivt. Fast här har det handlat om Volvo som velat ha en stad för bilar och i gengäld har de skapat arbetstillfällen i staden. Bra för Volvo, eventuellt bra för antalet arbetstillfällen (utan en stor satsning på bilism kanske vi hade haft andra arbetstillfällen i andra industrier), men dåligt för miljön, klimatet och alla invånare i Göteborg på lite längre sikt.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

About these ads