Göteborg: Mer färjor och bättre färjeförbindelser

Det vill kristdemokraterna ha och det kräver de i en debattartikel i GP. Debattartikeln åtföljs av en annan debattartikel ett krav på mer pengar till färjetrafiken för turismens skull. Inte för att jag vet om turister bör vara högsta prioritet. Snarare borde invånarna och deras resor vara det viktiga. Utspelet från KD är förstås primärt till för att lämna ett förslag som kristdemokraternas huvudsakliga väljare i Göteborg kan tänkas gilla. De frireligiösa öborna i södra skärgården. Dvs i första hand de boende på Donsö och Vrångö för det är där partet har röster.

Men tankarna i förslagen är inte heller fel. En färjeförbindelse mellan södra och norra skärgården vore inte dumt. En sådan färja kunde exempelvis gå Saltholmen-Styrsö-Hönö-Öckerö. Kanske kan linje 282 förlängas helt enkelt. Eller kompletteras med en ny linje som inte går till Vargö, Källö eller Köpstadsö. Färjor in till stan vore heller inte så dumt, men kanske ska de inte gå längre än Klippan och Eriksberg med byte till spårvagn och buss på dessa platser. En förlängning av 282 är också här det rimligaste. Byten mellan olika linjer kan ske på Asperö Östra som idag.

Färja Västtrafik

Kanske kunde också lillefärjan, linje 296, i Öckerö kommun förlängas från Grötö in till Göteborg. Centralt eller Klippan/Eriksberg.

När det gäller trafiken över älven så vore det naturligtvis bar med fler linjer. Hållplatsen i Rosenlund är helt klart överbelastad idag. Jag har noterat att många cyklister kommer västerifrån. Kanske vore det rimligt med en färja från ett läge vid Betongskjulet/Fiskhamnen till Lindholmen. Det är heller inte alltför långt till spårvägen vid Stigbergstorget.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

About these ads