Svenskt rederi levererar olja till ockupationsmakt

Det svenska rederiet Wisby Tankers AB sköter driften av 15 moderna tankfartyg. Några ägs av rederiet, andra av rederiets delägda bolag Casablanca Tankers (50% ägarandel) och andra av utomstående intressen som exempelvis Gotlandsbolaget.

Två av företagets båtar går regelbundet med olja till det ockuperade Västsahara. Det är Wisby Argan och Wisby Cedar som ägs av Casablanca Tankers, sköts av Wisby Tankers, har norsk flagg och befraktas av Atlas Sahara. Transporterna av olja till ockupationsmakten i Västsahara kritiseras i en rapport från WSWR med flera:

– Oljan används till militärfordon i Västsahara, till de marockanska bosättarna och för att utvinna naturresurser som inte kommer västsaharierna till del, säger Julia Finér ordförande för organisationen Emmaus som arbetar med Västshara.

Enligt rapporten är Wisby Tankers AB det rederi som transporterar mest olja till Västsahara i hela världen.

Dominerande oljebolag i Västsahara är Atlas Sahara som ägs av familjen Derhem via Derhem Holding. Denna familj är också näst största ägare i Casablanca Tankers AB med 45% av aktierna via Derhem Holding. Resterande 5% ägs av Es-Said Choufani (2,7%) och Abdelillah El Mezouar (2,3%). De två tankbåtarna som går i trafik på Västsahara är eller har varit chartrade av Atlas Sahara:

Två av de tolv oljefartygen, de norskflaggade Wisby Argan och Wisby Cedar, har byggts av ett kinesiskt varv och köpts av Casablanca Tankers. Dessa mindre fartyg går mellan El Aaiaun, Dakhla, Marocko och Spanien. Ibland går de också till Italien och Frankrike.

– Nej någon vinst att tala om har vi inte gjort i den här delen av vår verksamhet. Vi får i stort sett betalt för våra utlägg, säger sjökapten Jonas Engström.

– Båtarna är chartrade av Atlas Sahara, som bestämmer vart de ska gå. Personalen är anställd av Wisby Tankers.

[…]

Hassan Derham, tidigare fotbollsspelare, är en mycket känd multimiljardär i El Aaiaun i Västsahara, som har fingrarna i alla syltburkar. Han är ett framgångsrikt kombinat av politiker och affärsman och stark anhängare till den marockanska ockupationen av Västsahara. Enligt obekräftade uppgifter ska hans pappa vara marockan och mamman västsahariska. Han är en av nio i ledningen för CORCAS, som skapades som ett försvar för den marockanska autonomiplanen 2004, alltså vägran att gå med på självständighet som ett av alternativen i en folkomröstning. Hassan Derham sitter i Marockos parlament för socialistpartiet USFP (Union Socialist des Forces Populaires) sedan 2011 och har under många är varit kommunalråd i El Marsa, staden vid El Aaiauns hamn.

Hassan Derham är huvudman för familjeföretaget Atlas Sahara, som importerar och distribuerar olja, bensin- och gasprodukter i Västsahara sedan 1977. Det är en minst sagt lönsam affär. Under 2011, enligt den satiriska marockanska tidskriften Le Canard Libere, gjorde företaget en nettovinst på 60 miljoner dirham, som valutan heter i Marocko! Det är cirka 45 miljoner kronor. Hassan Derham är också ägare till ett andra bensinbolag Petrom Sahara tillsammans med en annan multimiljardär och hade samma är en inkomst på 25 miljoner dirham – som han inte behöver skatta för i Västsahara – eller ”de södra provinserna” som Västsahara kallas i Marocko. Mer eller mindre monopolställning när det gäller bensin i Västsahara, inga skatter (moms, företagsskatt, inkomstskatt) ingen utveckling för invånarna i Västsahara, inget återgäldande till staten utan ren och skär miljardvinst för all verksamhet enligt artikeln med titeln ”Hassan Derhams tusen och en trick”.

För lönsamma är tydligen också alla hans andra verksamheter. Det franska frukt– och grönsakskonglomeratet Soprofel Idyl, vars produkter odlas i Marocko och i Dakhla i Västsahara, kontrolleras av fransmannen Patrick Puech – och Hassan Derham. 95 procent av produkterna går till Europa, Kanada och Ryssland enligt den franska tidningen l’Humanite. Tomater och meloner odlas utanför Dakhla i enormt vattenkrävande växthus och säljs som marockanska varor.

Hassan Derham är också inblandad i till exempel fiskeribranschen i Dakhla, glasstillverkning och försäkringar. Hans bror, Slimane Derham, är för övrigt partner till de två svenska fiskare som åtalades för olaga fiske hösten 2012 och ansvarig för fiskeföretaget och fabriken Atlas Pelagic, dit svenskarnas fisk levererades.
Hösten 2011 försvinner Hassan Derham ur Casablanca Tankers AB:s styrelse. Han ersätts av två andra marockaner, storebrodern Dahman Derham, som under lång tid var borgmästare i Tanger och numera kommunalråd i samma stad samt Es–Said Choufani som arbetar för Atlas Sahara.

Wisby Tankers grundades år 2000 av sjökaptenerna Johan Markström och Jonas Engström samt sjöingenjörerna Peter Rubinstein och Stefan Dombrowsky. I styrelsen sitter idag de tre förstnämnda samt Astrid Andersson. Majoriteten av de fartyg som Wisby Tankers sköter seglar under bekvämlighetsflagg, exempelvis Bahamas och Marshallöarna.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads