Bra med höghastighetsbanor – men först en fungerande järnväg

Den nuvarande regeringen har nästan totalt förstört det svenska järnvägssystemet genom avregleringar, privatiseringar, styckning, uppdelning, upphandlingar och marknadsutsättning. Järnvägen har till viss del slutat fungera, kontaktledningar, spår, tågmaterial, lok, vagnar och mycket annat går sönder allt oftare. Underhållet är eftersatt, fler och fler föreningar förekommer. Konflikter med personalen och konkurser är andra problem som skapats av den nuvarande regeringen.

Problemen med den existerande järnvägen tar regeringen inte itu med, men de föreslår gärna nya järnvägar som dock helt saknar finansiering, för förutsättningen är att kommuner och landsting som saknar pengar ska betala för de nya järnvägarna. Nog för att det är bra med nya höghastighetsbanor för tågen mellan storstäderna men först borde existerande järnväg fås att fungera. Enda sättet att åstadkomma det är återförtatligande och återmonopolisering (den enda järnväg som går bra i Sverige är Arlanda Express, ett monopol). Det ärnågot som den borgerliga regeringen inte kommer att genomföra utan de föredrar istället löst prat om högahstighetsbanor som inte kan bli av så länge vi har en borgerlig regering som gillar att riskkapitalbolag snor åt sig våra skattepengar men inte vill betala skatt.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

About these ads