Vänsterpartiet: Dags för storskaliga försök med gratis kollektivtrafik

Vänsterpartiet har idag presenterat ett förslag på en statlig satsning på avgiftsfri kollektivtrafik i två län. Reformen är ett försök där Uppsala län och Örebro län i 4-5 år ska pröva effekterna av avgiftsfri kollektivtrafik.

– För att klara klimatet behöver fler ställa bilen och åka kollektivt. Därför vill vi göra storskaliga försök med avgiftsfri kollektivtrafik och vi börjar med två län. Visar det sig lyckat ska reformen spridas så att fler svenskar får tillgång till avgiftsfri kollektivtrafik, säger Jonas Sjöstedt, partiordförande för Vänsterpartiet.

Jonas Sjöstedt

Staten ska ersätta landstingen för de uteblivna biljettintäkterna och bidra med resurser till fordon och förare. Även medel till forskning och utvärdering tillförs. Reformen ska påbörjas i juli 2015 och kostar sedan 1,45 miljarder kronor per år i fyra år, detta för Uppsala län och Örebro län tillsammans.

– Det här behövs för klimatet, men det är också en fråga om rättvisa och ökad frihet. Ingen ska hindras från att resa kollektivt för att man inte har råd, säger Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiet har tidigare varit med och infört avgiftsfri kollektivtrafik i Kiruna, Avesta och Hallstahammar. Nu är det dags att göra försök i större skala.

Svensson/Vänsterpartiet

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

About these ads

  • Pigge Kott

    Jag känner en viss tvekan inför att ha helt gratis kollektivtrafik. Ett problem med det är risken för att bussarna blir alternativa fritidsgårdar där folk sitter och hänger, det var ett reellt problem på den tiden gymnasie- och högstadieungdomar fick kort med obegränsade gratisresor. Men det värsta är att turerna inte går så som folk vill åka, det tycks vara centrumhandeln som är styrande för kollektivtrafiken, inte arbetspendlingen. Jag skrev en gång och frågade varför det inte går att resa kollektivt ”på tvären” i staden, utan alla måste in till centrum och ut igen, Jag fick svaret att bussbolaget gjort en kundundersökning bland dem som reser kollektivt, och de flesta var nöjda med turerna som de var, och ”i ert område åker ju de flesta bil ändå”. Jaha, skrev jag tillbaka, ni kanske skulle ha gjort en undersökning bland dem som inte reser med er också, för det kan ju bero på något. Till exempel att turerna inte går som man vill. Och att de flesta i vårt område åker bil kan ju bero på att bussen går bara en gång i timmen och det tar en timme och ett eller två byten att resa till någon stadens större industriområden, men knappt en kvart med bil dörr till dörr. Försök passa ihop det med dagishämtning, så blir det självklart vilket man väljer.

    • Jag håller med dig om att det finns en hel del problem med avgiftsfri kollektivtrafik. I en stad som Göteborg skulle det med all sannolikhet innebär total överbelastning i centrala delen av stan.