Stena är idag Sveriges största rederi. Det hör hemma i Göteborg som sig bör. Grundaren Stena A Olsson föddes dock på Donsö. Efter att under många år drivit ett företag som sysslade med skrot och metaller startade han år 1962 en färjelinje mellan Göteborg och Skagen, från 1964 mellan Göteborg och Fredrikshavn. 1972 delades företaget upp i två delar, Stena Line AB och Stena Metall AB.
Rederiet växte och övertog 1982 konkurrenten Rederi AB Göteborg-Fredrikshavn, mer känt som Sessanlinjen. 1976 startades Stena Offshore och 1982 Stena Bulk och två år senare Concordia Maritime. Både Stena Bulk och Concordia Maritime är tankrederier.
Stena-koncernen består idag av flera oberoende företag varav fem är verksamma inom sjöfart. Dessa fem företag är Stena Rederi AB med flera dotterbolag som Stena Bulk AB, Stena Nordica AB, Stena Roro AB, Stena Freighter AB, Stena Carrier AB med flera, Stena Drilling AB, Stena Sessan AB, Concordia Maritime AB och Stena Weco AS. Stena Rederi AB ägs av Stena AB som också har en lång rad dotterbolag i fastighetsbranschen och dessutom äger investmentbolaget Stena Adactum med intressen i en rad småföretag. Hela Stena AB har 11 400 anställda.
Färjeverksamheten Stena Line som ligger i Stena Rederi AB och olika dotterbolag har 5 800 anställda opererar 22 olika färjerutter med 39 färjor varav 5 rorofartyg, 8 bil/passagerarfärjor och 27 hybridfärjor (Ropax).
Stena Bulk som opererar tankfartyg, idag hela 92 stycken, har 200 anställda. Tankfartygen de befraktar och opererar ägs av olika Stenaföretag men även av andra utomstående bolag. De flesta Stenaägda fartygen är flaggade i bekvämlighetsflaggländer och skatteparadis som exempelvis Bahamas, Cayman Islands, Bermuda och Panama. Många av de andra fartyg bolaget opererar är flaggade i Marshall Islands, ett annat bekvämlighetsflaggland. I Stena Bulks verksamhet ingår också det delägda danska företaget Stena Weco A/S. Den andra ägaren i det bolaget är danska Weco-gruppen (Dannebrog). Stena Weco har sedan i sin tur ett joint venture med den indonesiska palmoljeproducenten Golden Agri Resources, ett företag vid namn Golden Stena Weco. Tillsammans med oljebolaget Sonangol i Angola driver Stena Bulk också poolen Stena Sonangol.
Stena Roro AB har 350 anställda och äger rorofartyg och ropaxfartyg som hyrs ut till andra företag, därav flera Stena-bolag. I koncernen finns också bemannings- och managementföretaget Northern Management Services med huvudkontor i Glasgow. Northern har 7 800 anställda och bemannar bland annat olika Stenaföretags fartyg, Eships i Abu Dhbai, Avance Gas (Stolt-Nielsen) och en del andra rederier.
Offshoreföretaget Stena Drilling har huvudkontor i Aberdeen och har 1 000 anställda. Stena Sessan AB är ett holdingbolag för Stena-koncernens aktier i börsnoterade företag. Ett av de företagen är Concordia Maritime AB i vilket Stena Sessan AB äger en majoritet av aktierna. Förutom aktieposterna är Stena Sessan AB också ägare av och delägare i flera fartyg. Stena Sessan AB har 400 anställda, nästan alla av dem arbetar i Concordia Maritime. Det sista Stenaföretaget som helt ingår i Stena-koncernen är alltså Concordia Maritime AB som har nästan 400 anställda. Det är ett tankfartygsrederi som äger, bemannar och hyr tankfartyg. De allra flesta av företagets fartyg har Bermudaflagg. Operatör för flera av dem är ST Shipping som ingår i Glencorekoncernen.
Läs också:
- Olsson – nutidens göteborgska redarfamilj
- Redarfamiljen Olssons makt – företagen
- Redarfamiljen Olssons makt – personerna
Intressant?
Media: ST, SW, SVD, TW, AE, DN, SR,
Läs även andra bloggares åsikter om Stena, Stena Line, Stena AB, Stena Rederi AB, Stena Bulk, Stena Line, Stena Weco, Golden Stena Weco, Stena Roro, Northern Management Services, Eship, Stena Sessan AB, Concordia Maritime AB, Stena Drilling AB, Rederi, Göteborg, Ekonomi, Sjöfart
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.