Miljöfientliga lastbilsbolag

Sex europeiska lastbilsföretaghade åren 1997 och 2011 en kartell ämnad att motverka milövänliga förändringar av tekniken i lastbilarna. Företagen var Scania, Volvo, Daimler (dvs Mercedes), MAN, Iveco (TT stavade fel på namnet så det är felaktigt i de flesta svenska tidningar som uppenbart saknar korrekturläsning och adekvata kunskaper i ämnet) och DAF:

EU arbetar för att successivt minska utsläppen av kväve och andra skadliga ämnen. Varje gång reglerna skärps krävs ny miljöteknik som gör att tillverkarna kan höja priset på sina fordon.

Misstankarna om kartellen uppkom när tillverkarna lyckades fördröja införandet av nya vikt- och storleksregler för tunga lastbilar.

Lastbilstillverkarna, som tillsammans har nästan 100 procent av den europeiska marknaden, utreds sedan 2011 av EU-kommissionen för misstänkt prissamarbete. I november skickade utredaren sin bedömning till de berörda tillverkarna som nu får en chans att svara på anklagelserna. Volvo riskerar böter på omkring 3,7 miljarder kronor för prissamarbetet.

Idag så är det så att Scania och MAN ägs av Volkswagen. DAF ägs sen 1997 av US-amerikanska Paccar och Iveco har alltid ägts av Fiat. Men de kontrollerar fortfarande 100% av den europeiska lastbilsmarknaden för tunga fordon tillsammans.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads