Välkommen nedläggning av Säve flygplats

Den gamla militärflygplatsen i Säve som med hjälp av ett plåtskjul fungerat som civil flygplats i många år kan inte längre göra det. Det är så allvarliga hållbarhetsproblem för taxibanorna på flygplatsen att stora flygplan inte längre kan använda den. Det är på tiden att flygplatsen i Säve, med det märkliga namnet Göteborg City Airport och dålig kollektivtrafik, läggs ner. Det blir mycket bättre för alla passagerare att använda Landvetter än att behöva resa via det usla plåtskjulet på åkern i Säve.

All egentlig passagerartrafik har redan flyttat till Landvetter så det är inte frågan om att Landvetter har för dålig kapacitet utan det tycks ha gått lätt att flytta trafiken. Frågan är dock om Ryanair kommer att vara villig att betala de högre avgifter som väl sannolikt gäller för Landvetter i jämförelse med Säve. Kanske kommer vi att få se en flytt av Ryanairs flygningar till flygplatsen i Trollhättan (Malöga) om det är resursmässigt och tekniskt möjligt eller till Jönköping alternativ Halmstad vars flygplatser skulle fungera för stora flygplan men också ligger rätt långt bort från Göteborg. Men tills vidare tycks Ryanair i all fall bli kvar på Landvetter.

Kvar på Säve blir dock en mindre verksamhet som polisens, Sjöfartsverkets och VG-regionens helikoptrar samt de lätta småplanen som inte belastar taxibanorna.

I och med den ökade trafiken på Landvetter blri det än mer aktuellt att bygga ut järnvägen åt det hållet. En snabbspårsjärnväg till Borås via Landvetter känns som en måste-satsning i detta i detta läge. En sådan planeras också och beräknas vara klar 2026. Kanske borde det skyndas på lite, för det känns som om 2026 är lite väl avlägset.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

About these ads