Sveriges största taxiföretag köps av US-amerikanskt riskkapitalbolag

Fågelviksgruppen är Sveriges största taxiföretag med taxikedjor och varumärken som exempelvis Taxi Kurir, Taxi 020, Airport Cab, Topcab, Botkyrka Taxi, Taxi Helsingborg, Stor & Liten, och Taxi Skåne. Totalt rör det sig omkring 4 700 anslutna fordon. Samtidigt har företaget i sig själv cirka 400 anställda. Moderbolaget i koncernen heter FV Group AB och ägare till företaget har tills nu varit Rolf Karlsson. De olika företagen som ingår i Fågelviksgruppen dominerar när det gäller färdtjänstresor i Stockholm, Göteborg, Malmö och i Skåne.

Företaget har tidigare fått ett rykte om sig att vara motståndare till facklig organisering och förare som organiserat sig har fått sluta.  Facket och andra är eller har i alla fall varit kritiska till företaget:

– Vi gör bedömningen att han blev straffad för att han hade organiserat förare. Om det bara handlade om att tacka nej till körningar skulle väldigt många förare bli avstängda, eftersom det är något som sker hela tiden, säger Mattias Schulstad, utredare på Transportarbetarförbundet.

Varför kallades bara de två anställda som var aktiva att organisera anställda i facket kallade på ett möte och där bestraffas med avstängning och omplacering. Men det handlar inte bara om att fackligt anslutna bestraffas av företagsledningen utan att förarna enbart kör på provision. Kollektivavtalet hade sett till att det fanns ett golv för lägsta löner, ett arbetsrättsligt regelverk och hade förhindrat enbart provisions lön som taxichaufförerna har nu. På grund av detta har företaget fördelar mot andra hedligare företag med kollektivavtal i upphandling med kommuner och landsting då Taxi kurir kan hålla ner förarnas löner i jämförelse med andra taxibolag. Det blir oschysst konkurrens situation där det oseriösa företaget Taxi Kurir vinner.

I förra veckan gick Folksam som har ett avtal med Taxi Kurir ut och krävde att företaget ska skriva kollektivavtal med fackförbundet Transportarbetarna. Men Taxi Kurir vägrar lyssna på ett av taxiföretagets största kund. Taxi Kurir bryr sig inte om sina anställdas arbetssituation och att säkerställa att lägsta löner hålls uppe. Taxi Kurirs bestraffning av Allonias Sebhatu kan enbart ses som en föreningskränkning i Medbestämmandelagen, MBL.

Det är kanske inte helt oväntat att ett sådant företag köps upp av ett US-amerikanskt riskkapitalbolag:

Enligt anmälan till Konkurrensverket har Fågelviksgruppen förvaltning AB köpts av ett företag som i sin tur ägs av en investeringsfond i det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Europe Capital Group. Hur mycket man har betalat är hemligt. På Transportarbetarförbundet som organiserar taxichaufförer är man överraskad.

– Jag blev väldigt förvånad. När vi pratar om taxibranschen pratar vi ofta om en bransch som är i kris. Att man i den miljön väljer att investera är väldigt förvånande, säger Mattias Schulstad som är utredare på Transport.

 

Förutom facket är också Vänsterpartiet mycket kritiska till att ett riskkapitalbolag i USA köper upp svensk färdtjänst:

Vänsterpartisten Gunilla Roxby Cromvall tycker att situationen redan nu är ohållbar.

– Det är väldigt, väldigt allvarligt. Vi sitter i knät på ett enda företag och nu blir det istället ett riskkapitalbolag. Men i framtiden kommer de att kunna höja priserna väldigt kraftigt därför att de har slagit ut hela färdtjänstmarknaden. Det finns bara ett företag kvar och som nu då i framtiden ägs av ett riskkapitalbolag, säger hon.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

About these ads