Bättre arbetsvillkor i hemtjänsten gav tryggare äldre

Något som naturligtvis är en självklarhet och som det inte behöver genomföras några undersökningar för att förstå. Nu har det ändå undersökts i Skönsmon i Sundsvall och resultatet blev det förväntade. Bättre arbetsvillkor för hemtjänstpersonalen gav bättre förhållanden för de äldre. I själva verket har i stort sett allt blivit bättre. Färre sjukskrivningar, mindre behov av vikarier, bättre ekonomi med mera.

Genom att låta de äldre träffa färre medarbetare har tryggheten ökat. Personalen har fått ta större ansvar för verksamheten vilket lett till färre sjukskrivningar och en förbättrad ekonomi. Det visar en rapport som Forum för Health Policy tagit fram på uppdrag av Kommunal och Vision.

– Rapporten pekar på några tydliga framgångsfaktorer för äldreomsorgen. Det handlar om att ge personalen förutsättningar att vara proffs. I exemplet med hemtjänsten i Skönsmon i Sundsvall har omsorgspersonalen planerat sina arbetsdagar och personaltätheten är tillräcklig. Medarbetarna känner sig delaktiga och sedda, säger Annelie Nordström, förbundsordförande i Kommunal.

En annan framgångsfaktor, enligt rapporten, är satsningen på ett närvarande ledarskap. Det går ut på att cheferna tar ett steg tillbaka och låter medarbetarna ta ett större ansvar för den dagliga verksamheten. Samtidigt är cheferna tillgängliga för att stötta och handleda sin personal.

– Cheferna har en nyckelroll för att äldreomsorgen ska fungera – dygnet runt och året runt. Cheferna skapar förutsättningar för goda arbetsvillkor för personalen. Det är grundläggande för kontinuitet och därmed kvalitet i verksamheten, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

Samtidigt som arbetsorganisationen har förbättrats, visar projektet på goda resultat i verksamheten:

  • Sjukskrivningarna (långa såväl som korta) har minskat.
  • Behovet av vikarier har minskat och kostnaderna för vikarier är idag lägre jämfört med kommunen i övrigt.
  • Ekonomin har förbättrats. Ett tidigare budgetunderskott har bytts mot överskott under 2014.
  • Bättre resultat på medarbetarenkäten jämfört med kommunen i stort. Bland annat visar medarbetarenkäten på ett högt förtroende för chefen.
  • Färre larm jämfört med övriga hemtjänstområden i kommunen.
  • Fler nöjda och trygga brukare. Resultat av brukarenkäten visar att man är särskilt nöjd med den högre personalkontinuiteten.

Alla resulteten är förväntade och jag slår vad om att personal inom hemtjänsten överallt i Sverige har hävdat detta i flera år. Bättre arbetsförhållanden gör det bättre för alla, inklusive de äldre som har hemtjänst.

Svensson/Kommunal

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads