Nevs har kanske fått en order på 250 000 bilar

National Electric Vehicle Sweden (Nevs) och kinesiska Panda New Energy Co Ltd har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal som innebär att Nevs ska leverera 150 000 elbilar till och med år 2020. Utöver detta omfattar avtalet även 100 000 ytterligare elfordon samt tjänster från företag närstående Nevs och Nevs ägare. Avtalets totala värde uppgår till 78 miljarder RMB, omkring 100 miljarder SEK.

Panda New Energy fokuserar enligt ett pressmeddelande från Nevs på att leasa ut miljöfordon för olika typer av mobilitetslösningar. Panda samarbetar med flera företag som erbjuder tjänster med miljöbilar som en del i transport- och tjänstelösningar i Kina, och siktar på att bli ett världsledande leasingbolag för miljöbilar. En sökning på nätet visar att bolaget tillverkar olika typer av laddlösningar och elprylar som har med elbilar och annat att göra. Bolaget ska ha grundtats 2007.

– Det här är ett strategiskt samarbete för Nevs inte bara när det gäller antalet fordon, utan är också ett viktigt steg i att implementera vår vision och vår nya affärsplan. Vi vill erbjuda våra kunder både hållbara produkter och hållbara mobilitetslösningar, säger Stefan Tilk, vice ordförande Nevs.

– Vi är mycket glada för samarbetet med Nevs, som bygger på ett arv av framgångsrika innovationer och som har kapacitet att möta vår efterfrågan. Som delaktiga i den framväxande marknaden för miljöfordon är vi tacksamma att få bli en partner till Nevs, som delar vårt engagemang för miljön, säger Chao Ma, ordförande i Panda New Energy.

National Electric Vehicle Sweden AB:s (Nevs) vision är att forma mobilitet för en mer hållbar framtid, och fokuserar på att utveckla elfordon och hållbara mobilitetstjänster. Nevs förvärvade huvuddelen av tillgångarna i fd Saab Automobiles konkursbon år 2012. Nevs ägs av National Modern Energy Holding  (NMEH), Tianjin Binhai Hi-Tech Industrial Development Area (THT), och Beijing State Research Information Technology Co, Ltd (SRIT). NMEH som är hemmahörande i skatteparadiset British Virgin Islands ägs av Kai Johan Jiang och ärt huvudägare i Nevs. Han äger också andra företag i Kina.

Frågan är om detta verkligen är sant och om produktionen verkligen kommer att bli av. Ibland känns det som om luftslotten kring gamla Saab varit alltför många. Inget av de inblandade bolag verkar höra till de väletablerade vilket gör det att tveksamt om huruvida på att avtalet verkligen kommer att leda till nånting. Produktionen av bilarna kommer inte heller att ske i Sverige utan i Kina. Kanske ska karossdelar tillverkas i Sverige. Om nu det hela blir nånting.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

About these ads