Kvastens fackkurs 4: Besvärliga medlemmar är dina bästa vänner

Del 4 av 4 i serien Kvastens fackskola

Som facklig representant råkar du säkert ut för att en del medlemmar ställer krav, är upprörda över arbetsförhållanden eller rent av är arga på dig och andra förtroendevalda för att facket inte gjort tillräckligt.

Det sämsta du då kan göra är att se dem som besvärliga, gå i försvarsställning och ”tala dem till rätta”. I synnerhet ska du inte använda företagets argument och särskilt inte måla upp de värsta möjliga alternativen om alla inte gör så som den fackliga ledningen vill göra eller redan har gjort.

De som är kritiska har nästan alltid skäl för detta och du ska vara mycket tacksam för att de för fram kritiken till dig. Utan ett ständigt tryck från arbetskamraterna riskerar alla förtroendevalda att slöa till och anpassa sig till företaget.

Istället för att argumentera emot ”de besvärliga” kan ni tillsammans använda deras kunskap och energi i det fackliga arbetet. De ”besvärliga” är i själva verket dina bästa vänner.

Om Kvasten

Kvasten är ett populärt blad ”för och av oss som arbetar på Volvo Torslandaverken” i Göteborg. Det är inte Metallklubben eller någon annan organisation som gör och sprider bladet utan det är enskilda som jobbar på bilfabriken. En som skriver i Kvasten är Lars Henriksson som också skriver krönikor i Göteborgs-Posten och deltar i debatten på många andra hål. Han har arbetat på Volvo Torslandaverken i 37 år. Läs gärna alla nummer av Kvasten.

Läs vad Lars Henriksson skrivit med anledning av händelserna i Kommunal:

Facken duckar för de grundläggande problemen

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Series Navigation<< Kvastens fackkurs 3: Facket är ingen advokatbyrå
About these ads