Bra spårvägsplaner i Göteborg men inte tillräckligt

I dagens GP presenteras lite planer på utbyggnad av spårvägen i Göteborg. Det är rent generellt bra planer men naturligtvis inte tillräckligt. De planer som presenteras är spårväg från Lilla Bommen till Skeppsbron och Stenpiren, från Polhemsplatsen via Allén till Haga och åt andra hållet via den planerade Bangårdsvidakuten, från Brunnsbo till Hjalmar Brantingsplatsen och vidare till Lindholmen samt därefter genom ett tunnel till fastlandssidan av Göteborg med anslutning till spårvagnsnätet på Linnéplatsen. Det är självklart bra projekt men inte på något sätt tillräckligt.

Linjen till Brunnsbo borde förstås gå hela vägen till Backa och från Lindholmen borde spårvägen gå vidare till Eriksberg. Dessutom vore det rimligt att Bräckelinjen återskapades fast med en förlängning till Eriksberg.

Till Frölunda, Bergsjön och Biskopsgården skulle det behövas snabbare förbindelser än vad det finns idag. Det är lätt att ordna till Frölunda genom att bygga spårväg längs med Dag Hammarsköldsleden till Järnbrott och därifrån till Frölunda Torg.

Till Bergsjön och Biskopsgården är det svårare men Bergsjön skulle kunna få snabbare förbindelser med staden om spårvägen drogs ner till Partille där byten till pendeltåg kan ske. I både Frölunda, Biskopsgården och Bergsjöns fall kanske det också skulle fungera med snabblinjer enligt skip-stop-metoden, dvs en viss linje stannar bara på centrala hållplatser. Sådant kräver dock fyra spår på sina ställen så att de snabbare spårvagnstågen kan köra om de långsammare.

Ett par enkla förbättringar inne i Göteborg vore också en snabblinje längs med kajen från Järntorget till spårvägshallarna i Majorna, en linje från Valand tvärs över Heden till Skånegatan,. För att underlätta byten vore också en sammanslagning av hållplatserna Liseberg och St. Sigfridsplan med ett nytt hållplatsläge under motorvägsbron samt sammanslagning av hållplatserna Jaegerdorffsplatsen och Chapmans Torg med ett nytt hållplatsläge mellan Chapmans Torg och Kustgatan rimliga åtgärder.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads

  • Bulver

    Ringlinien har gjort en bättre utredning än hugskotten i GP. För Bergsjölinjen vore en tunnel genom bergen från Kortedala till Lärje optimalt. Dessutom ett snabbspår längs Gullbergsvass fram till Gamlestadstorget. Kolla: http://www.ringlinien.org/nyheter.asp?id=14 där finns andra kortare tunnellösningar som skulle kunna lösa upp infarkten som nu råder.

    • De linjer som redovisas i GP är sådana som ingår i Göteborgs kommuns förhandlingar med staten.