Befängda upphandlingsregler och privata busskurer ger slöseri med pengar

I Göteborg finns alldeles utmärkta busskurer på de flesta buss- och spårvagnshållplatser. Tyvärr är de privatägda vilket nu fått till följd att många göteborgare blir utan regnskydd på hållplatserna under vintern. Dessutom blir trafikinformationen sämre då realtidsvisningen av sådan information visas på monitorer som är monterade på regn- och vindskydden. Problemen blir i Torslanda, Lundby och andra delar av centrala Hisingen, Tynnered och norra Angered (Gunnared) vilket inkluderar Rannebergen, Lövgärdet, Gårdsten och Angered C med mera. Cirka 40 av 191 berörda hållplatser har dock fått nya kurer.

Försämringarna beror på att det privata reklamföretag, JC Decaux, som äger busskurerna beslutat sig för att montera ner dem innan de gemensamt ägda nya busskurerna som ska ersätta dem finns på plats. Idiotiska upphandlingsregler gjorde det omöjligt och olagligt för Västtrafik att ta över de välfungerande busskurer som redan fanns på plats. På sätt skapades också ett stort resursslöseri och ren kapitalförstöring. Det är inte samhällsekonomiskt rimligt att ta bort fungerande busskurer för att ersätta dem med nytillverkade. Det är ett helt onödigt slöseri som uppstått på grund av privatiseringar och avregleringar. Helt enkelt idiotiskt.

Privat ägda busskurer och orimliga regler för upphandlingar kostar nu oss skattebetalare en massa onödiga pengar. Dessutom får vi sämre service trots ökade kostnader. Ansvariga för de ökade kostnaderna och den sämre servicen är de politiker som införde upphandlingssystemen och som genomförde privatiseringar samt företaget JC Decaux.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

2 svar på “Befängda upphandlingsregler och privata busskurer ger slöseri med pengar”

  1. ”Det är inte samhällsekonomiskt rimligt att ta bort fungerande busskurer för att ersätta dem med nytillverkade.”

    Lagen om offentlig upphandling (”LoU”) handlar inte om samhällsekonomisk rimlighet utan är närmast att likna vid en excess i ekonomism och juridiska spetsfundigheter. Teknikaliteten styr oinskränkt medan rimlighet och långsiktighet är i det närmaste okända begrepp. Med dessa egenheter föder den en omfattande byråkrati.

Kommentarer är stängda.