Stigbergskajen är ett bra läge för kryssningsfartyg

Vid Stigbergskajen lade Svenska Amerika-Linjens båtar till. Det var därifrån resorna med de vita fartygen till New York utgick. Klassisk mark. Från 2018 är det tänkt att kryssningsfartygen ska lägga till vi denna kaj. Nu ligger de i Frihamnen vid besök i Göteborg. Förutsatt att de går under Älvsborgsbron. Det gör ungefär hälften. Resten får lägga till i industrilandskapet i Arendal. Inte speciellt vackert och inte speciellt lämpligt för kryssningsfartyg.

Stigbergskajen är en bra placering av en ny terminal för kryssningsfartyg på besök i Göteborg, men ännu bättre vore kanske en terminal för alla kryssningsfartyg utanför Älvsborgsbron. Det finns nog egentligen bara två platser utanför Älvsborgsbron där en sådan terminal skulle kunna byggas, Nya Varvet och Tångudden. Kanske skulle Ryanäs vara en möjlig plats också förutsatt att den kvarvarande oljehanteringen flyttades. Vilket väl i sig också vore rimligt. En kryssningsfartygsterminal i Ryanäs kombinerat med ett färjeläge för Älvsnabben i Färjestaden vore inte dumt.

Men. Den lösning som Göteborgs hamn nu tänker sig för kryssningsfartygen är bara en halvhjärtad lösning, en schimär. Om några år finns det inga kryssningsfartyg som kommer under Älvsborgsbron. Det hela blir ett slöseri med pengar. Ledningen för Göteborgs Hamn tänker för begränsat och snävt. För kortsiktigt.

Samtidigt finns det en för vissa delar av Göteborg viktig näring som idag använder Frihamnen men inte erbjuds nån lösning av Göteborgs stad. Fisket. De stora fiskebåtarna som idag ligger i Frihamnen skulle ha mycket större användning av Stigbergskajen än kryssningsfartygen.och har kanske omkring 500 anlöp per år samt ligger i hamn under lång tid vissa perioder på året. Och Stigbergskajen är ju precis bredvid Fiskhamnen. så det är en vettig placering. Som det nu är kommer förmodligen Göteborg att bli av med alla sina fiskebåtar och istället kommer de att ligga i Skagen. Eller kanske på Öckerö.

En placering av en terminal för kryssningsfartyg vid Stigbergsskajen skull dock sannolikt innebära en annan sak som är bra. Att Stenaterminalen vid Masthuggskajen blir kvar och tjatet om att den borde flytta kanske tar slut.

Stigbergskajen är utan tvekan ett bra läge för kryssningsfartyg, men det är inte den bästa lösningen.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements