Märklig och delvis felaktig beskrivning av gängen i ETC

ETC har i en längre artikel granskat problemen med gängen och gängstrukturerna i utsatta områden. De har låtit organisationen Lugna Gatan stå för beskrivningen och analyserna. Dessutom har ETC:s journalist Gunnar Wesslén framställt det som om Lugna Gatan är något helt problemfritt. Att Lugna Gatan slängts ut från flera kommuner på grund av att deras trygghetsvärdar organiserat och begått brott under tiden de arbetat som trygghetsvärdar glöms helt bort. Bara det gör artikeln märklig.

Att Lugna Gatans representant Camilla Salazar har svartvita förklaringar och förenklade problembilder gör inte saken bättre. Det är samma naiva inställning som präglade många vänstermänniskor syn på Pantrarna, en organisation som delvis leddes av flera tungt kriminella.

Märkligt är också att ETC:s journalist och ETC helt rakt upp och ner accepterar polisens problembeskrivning som i all fall jag uppfattar som totalt överdriven och

Det tredje märkliga är artikelns beskrivning av gängen. Mer löst sammansatta kan eventuellt stämma, men ärligt sagt var gängen nog lika löst sammansatt för 10 år se då de brukade ge sig själva namn. Jag kan faktiskt inte se att gängen är mer löst sammansatta idag, men löst sammansatta är de och de har strukturen av kompisgäng. SÅ var det redan på 1970-talet så det är inte direkt nåt nytt.

Beskrivningen av gängen som mer etniskt homogena idag än tidigare stämmer inte heller I alla fall inte i Göteborg. Kanske är det riktigt i Stockholm, men det är inte på nåt sätt en korrekt beskrivning av gängen i Göteborg.

På den ena sidan i konflikten i Tynnered står en grupp människor som är släkt med varandra. De har iranskt (persiskt) ursprung men det märkliga är att en del av dem verkar vara kristna och en del muslimer. Dessutom ingår personer med svenskt ursprung i konstellationen. På motståndarsidan finns bl.a. personer med persiskt, kurdiskt och eritreanskt ursprung.

I Bergsjön ingår det personer, med kurdiskt, palestinskt, svenskt, greksikt, finskt och judiskt ursprung i det som burkar kallas den yngre falangen. I den andra grupperingen (äldre falangen) hittar vi bl.a. kurdiskt, arabiskt och jugoslaviskt ursprung.

I gänget i Backa finns det bl.a. folk med svenskt, finskt, arabiskt och kurdiskt ursprung, i Vårvädersligan från södra Biskopsgården har de bl.a. turkiskt, albanskt, gambianskt, persiskt, svenskt, arabiskt, kurdiskt och jugoslaviskt ursprung medan gängbildningen i norra Biskopsgården exempelvis innehåller personer med somaliskt, jugoslaviskt, svenskt och arabiskt ursprung.

I Gårdstens kriminella nätverk hittar vi personer med bl.a. albanskt, kurdiskt och arabiskt ursprung på ena sidan av en konflikt och personer med bl.a. somaliskt, kurdiskt och arabiskt på andra sidan.  I Majorna finns det exempelvis personer med syriansk, svensk och albansk bakgrund i det kriminella nätverket. Bandidos/X-team innehåller bl.a. personer med arabisk, persisk och svensk bakgrund.

I Göteborg tycks det bara finnas tre undantag från grundregeln som säger att kriminella nätverka inte är etniskt homogena. Det ena undantaget är släkten Alikhan, med fäste i Hammarkullen och Hjällbo, som är ett släktbaserat nätverk och därför etniskt homogent, folkgruppen kallas mhallami. Det andra undantaget är Hells Angels där i stort sett alla medlemmar har nordiskt ursprung. Det tredje undantaget är de vietnamesiska/kinesiska gängbildningar som finns och som verkar helt etniskt homogena.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements