Bygg gärna gasterminalen i Göteborg – det ger en bättre miljö

I Göteborgs hamn är det tänkt att gasterminalen ska byggas ut. Den används och ska främst användas av fartyg för att tanka LNG-gas. Fartygsflottan håller nämligen på att gå över från tjock eldningsolja (fartygsdiesel) till  gas för att driva sina motorer. Det innebär att fartygen blir mycket mer miljövänliga,och att utsläppen minimeras. Detta är et krav frö att fartyg ska få framföras i Östersjön. Ur klimatsynpunkt innebär det hela dock ingen förbättring i sig, men det bidrar till att vi inte får någon ökning av växthusgasutsläppen.

Utbyggnaden av LNG-terminalen är med andra ord en miljösatsning och sannolikt nödvändig för att Göteborgs Hamn ska fortsätta vara en viktig hamn. Utan den risker ännu mer gods att köras med lastbil till och genom Sverige vilket är klart sämre ur både miljö- och klimatsynpunkt. Utan LNG-terminal blir det med all sannolikhet en ökning av växthusgasutsläppen.

LNG är naturgas (fossilgas) som förvandlats till vätska och därmed tar mindre plats vilket gör att den kan transporteras med fartyg. Terminalen i Göteborg är till för att sådana fartyg ska kunna lossa gas i Göteborg som sedan kan användas av fartyg som behöver den för sin drift eller så kan gasen slussas ut i det svenska gasnätet för användning i industrier och hushåll. Idag finns det förutom terminalen i Göteborg en LNG-terminal i Stenungsund som förser gasnätet och industrin i Stenungsund med fossilgas som råvara.

Majoriteten av fossilgasen framställs genom direkt utvinning från berggrunden och inte från skiffer vilket en artikel i ETC kan förleda oss att tro. En stor del av denna fossilgas är en biprodukt vis oljeutvinning. Det är inte heller förbjudet att utvinna fossilgas direkt från berggrunden i Sverige som det påstås i artikeln i ETC. Däremot är kanske utvinning av skiffergas genom så kallad fracking förbjudet. Tillverkning av olja och gas från skiffer har tidigare faktiskt även gjorts i Sverige, exempelvis på Kinnekulle och i Närke. Med ganska stora miljöförändringar och miljöproblem som följd. Sådan utvinning är knappast aktuell idag.

En utbyggnad av gasterminalen i Göteborg är som jag ser det nödvändig för att fartygstrafiken ska kunna bli renare och miljövänligare. Att inte bygga ut den medför överflyttning av transporter till land vilket innebär större utsläpp av växthusgaser och alltså är sämre för klimatet. Miljörörelserna som krigar mot den nya utbyggda gasterminalen i Göteborg vill alltså i praktiken försämra klimatet och miljön.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!