Metanol görs från naturgas

I en artikel i ETC som handlar om metanol, LNG och Stena Line framställs metanol som ett alternativ till LNG. LNG är flytande, dvs nerkyld, naturgas. LNG används idag allt mer som bränsle i fartyg. Det är klart bättre än fartygsdiesel både ur klimat- och miljösynpunkt. LNG kan dock bara användas i nybyggda fartyg. Ett fartyg byggt för användning av fartygsdiesel är det allt för dyrt och besvärligt att bygga om till LNG. Ett alternativ till fartygsdiesel för sådana fartyg är metanol.

Metanol är just vad Stena har börjat använda i sina färjor som ett alternativ till fartygsdiesel. I sn intressant artikel i ETC framställs metanol som ett alternativ till LNG. Sår det alltså inte. Fartyg som är byggda för LNG kan inte använda metanol. Metanol används i äldre fartyg som inte kan använda LNG.

LNG är ett fossilt bränsle precis som den olja (fartygsdiesel) som normalt används, men renare och med mindre utsläpp av koldioxid. Metanol är också i grunden ett fossilt bränsle. Det tillverkas av naturgas och är i praktiken därför samma sak som LNG men för äldre fartyg. Fördelen med metanol är att det är renare och ger mindre utsläpp av miljöfarliga ämnen än fartygsdiesel.

Att försöka framställa det som att metanol är väsentligt bättre än LNG som ETC gör är helt enkelt att fara med falsk information, en falska nyhet, felaktigt. Metanol är bättre än fartygsdiesel men inte bättre än LNG utan lika bra. Både LNG och metanol är naturgas, det ena i ren form, det andra i omvandlad form. Christopher Kullenberg Rothvall i ETC är ute och cyklar när han försöker göra det ena bättre än det andra. De två är lika bra.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

PS. LNG från naturgas kan ersättas av flytande biogas och metanol kan också tillverkas från biogas eller på annat sätt från naturprodukter.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!