Wallenstam begriper uppenbarligen ingenting om stadsmiljö

Fastighetsmagnaten Hans Wallenstam vill ta bort spårvagnarna från Kungsportsavenyn. Dessutom vill han ta bort de få bilar som finns kvar. I praktiken skulle det innebära att Avenyn dör.

Affärerna på Avenyn har redan idag svårt att överleva. De tror att satsningar på lyx ska göra dem okänsliga, men de få personer i Göteborg som är så rika att de kan handla i svindyra lyxaffärer har också råd att åka till London för att handla där. Lyxnischen är dödfödd i Göteborg.

Krogarna och matställena på Avenyn lever på att en massa folk passerar. Utan kollektivtrafik och utan bilar blir det färre människor som passerar förbi (Wallenstam inbillar sig helt felaktigt att det fungerar omvänt). Redan idag är det ett problem att bilar inte kan nå gatan på ett bra sätt, att Södra Vägen idag har begränsad biltrafik har heller inte förbättrat läget. Mycket färre människor kommer att gå omkring på gatan om kollektivtrafiken togs vilket i sin tur leder till färre besökare på restaurangerna och barerna.

Hans Wallenstams förslag innebär att Linnégatan helt skulle ta över rollen som Göteborgs paradgata. Dessutom kan vi räkna med att Vasaplatsen, Aschebergsgatan och till den närliggande delar av Vasagatan också blir viktigare och intressantare än Avenyn. Centrum i Göteborg håller redan idag på att sakta men säkert flytta mot väster, mot Linnégatan och Järntorget. Skulle Wallenstams förslag genomföras påskyndas utvecklingen som också kommer att understrykas av Västlänksbygget med stationen i Haga.

Det är som om Wallenstam vill förvandla Kungsportsavenyn till en stendöd gata med enbart bostäder. Frågan är om han begriper vad han föreslår. Jag tror faktiskt inte han gör det. Hans argumentation och hans exempel tyder faktiskt på att han har noll koll.

Ströget i Köpenhamn består av en rad med smala gator. Göteborgs motsvarighet är Kungsgatan (journalisten Magnus Vasell som intervjuar Wallenstam tycks sakna kunskap om att vi redan har en sån gata). En bred gata kan inte fungera på samma sätt. Att jämföra med Champs Élysées som Wallenstam gör är trots att det är en bred gata bara dumt. Speciellt som den kända Parisgatan har en väldig massa biltrafik. Paris har dessutom mer än 10 miljoner invånare. Göteborg har en miljon.

Vill vi ha mer gatuliv och folk på Avenyn tror jag både Avenyn och Södra Vägen måste öppnas upp för genomgående biltrafik i båda riktningar igen. På samma sätt skulle Göteborgs gamla innerstad sannolikt leva upp mer om det var lättare att använda bil i området.

Advertisements