Löjlig och missriktad kritik i ETC mot sjöfart

Sjöfart står för cirka 90% av världens godstransporter. Utsläppen är trots det inte större än flygets. Per transporterad vikt är sjöfarten utan tvekan det överlägset mest klimat- och miljövänliga transportmedlet. Trots det har ETC inklusive Johan Ehrenberg har fått för sig att sjöfarten är en lika stor miljöbov som flyget. Det är naturligtvis dumheter.

Ett av problemen med sjöfarten är att fartygsdiesel (bunkerolja) är det viktigaste drivmedlet. Det innebär förutom utsläpp av växthusgaser som koldioxid och kväveoxider (det senare är också ett miljlöproblem) också utsläpp av svaveldioxid som innebär försurning, andra miljöfarliga ämnen samt stoft och partiklar.

De senare miljöfarliga utsläppen är lätta att åtgärda och sjöfarten i Sveriges närområde håller på att åtgärda det. Dels kan fartyg som drivs med fartygsdiesel förses med avgasrening men ännu bättre är att gå över till LNG (flytande naturgas) som bränsle. Förutom att utsläppen av miljöfarliga ämnen, svavel, stoft och partiklar försvinner minskar också utsläppen av växthusgaser kraftigt.

Tyvärr driver ETC också en kampanj mot LNG vilket gör att de faktiskt inte är trovärdiga när de kritiserar sjöfarten. Genom att de också är motståndare till den bästa tillgängliga metoden för att minska utsläppen från sjöfarten diskvalificerar de sig från debatten.

Läs mer:

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!