Fem stora bygg- och fastighetsbolag ska bygga norra Masthugget

Norra Masthugget är området norr om Första Långgatan. Idag består det framförallt av parkeringsplatser och vägar men också till viss del av lager och kontorslokaler. Många ytor i området utnyttjas i praktiken till ingenting. Dessutom använder Stena ett stort område för terminalen till Danmarksfärjorna.

Området ska bebyggas och det finns en plan. Kanske inte världen bästa plan, de föreslagna husen är fula och för höga samtidigt som gatunätet i delar av området är allt annat än en riktig kvartersstad trots att byggbolag, ansvariga arkitekter, tjänstemän och politiker hävdar nåt annat. Det är heller inte förvånande att det är 5 stora byggbolag, fastighetsbolag och konsortier som ska bygga alltihop. De 1 300 bostäderna i form av bostadsrätter och hyresrätter kommer inte att blir något som vanlig folk har råd med. Det mesta som ska byggas blir dock kontor då arbetsplatser för 5 000 till 6 000 personer planeras i området.

De fem byggaktörer som har undertecknat avtal är Elof Hansson Fastigheter som med Global Business Gate ger internationellt inriktade företag och organisationer en spännande kontors- och mötesplats, Stena Fastigheter som utvecklar bostäder, lokaler och flera olika mötesplatser, bland annat ett besökscenter för Ostindiefararen Götheborg. Balder Fastigheter fokuserar på det nya hotellet Hotell Draken tillsammans med Folkets Hus och NCC på moderna arbetsplatser, medan Riksbyggen tar hand om flertalet av bostadsprojekten. Både Stena Fastigheter och Elof Hansson Fastigheter äger redan idag många fastigheter och tomter i området.

Projektet kringgärdas också av det vanliga svamlet från utvecklare, arkitekter och byggherrar. De pratar en massa, men säger ingenting.

Det kommer bli en stadsdel full av kontraster. Framförallt utmärkande för konsortiets arbete med den här detaljplanen är att kulturen har varit ett bärande och tydligt uttalat element och att Masthuggskajen har varit ett pilotprojekt för hållbar stadsutveckling, det gör området unikt och väldigt spännande, säger stadsutvecklingschef Rune Arnesen, Älvstranden Utveckling, i ett pressmeddelande.

– Det här är verkligen en milstolpe för hela staden och resultatet av ett fokuserat arbete.
Vi är väldigt glada över att vi går in i en genomförandefas för att förverkliga Masthuggskajen. Byggstart planeras till i vår och området väntas stå färdigt om cirka 10 år, menar Lena Andersson, VD på Älvstranden Utveckling.

Det ska var unikt och spännande, satsas på kultur och nöjen, fullt av kontraster, innebär nya kopplingar till omkringliggande områden osv. I verkligheten är det fula glashus och återvändsgator samt gatusträckningar som omöjliggör genomgående biltrafik och spårvägslinjer genom området.  Dessutom ingår en skyskrapa som vanställer Järntorget och en mycket tveksam satsning på en linbana över älven.

Den aktuella stadsplanen har också kritiserats av Yimby Göteborg ända sen den togs fram:

Till skillnad från den traditionella stadens generella rutnätskvarter är kvarteren i planförslaget för Norra Masthugget oregelbundna och uppbrutna. Området är indelat i zoner utan genomfartstrafik. Stadsrummen är bitvis mycket breda och kantade av små remsor av grönt eller platsmark med otydlig funktion.

[…]

Många nya områden i Göteborg har sjösatts med ambitiösa visioner om att skapa levande stad, utan att lyckas. Lilla Bommen, Prippska tomten och stora delar av Norra Älvstranden har blivit något slags mellanting mellan stad och förortsmiljö. . Människor varken rör eller uppehåller sig på gatorna i någon större utsträckning, för strukturen skapar inte några incitament att göra det.

Kort sagt tyder det mesta på att Norra Masthugget kommer att bli ett misslyckande när det gäller stadsliv.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!