GP:s ledarsida tar ställning för Hamnarbetarförbundets rätt till eget avtal

Eller rättare sagt, Adam Cwejman gör det. Cwejman utgår från den grundlagsstadgade föreningsrätten vilken innebär alla i Sverige får välja vilken förening inklusive fackförening de vill vara med i. En majoritet av hamnarbetarna har valt att inte vara medlemmar i Transportarbetarförbundet utan i Hamnarbetarförbundet. Anledningarna till detta är bristande demokrati i Transportarbetarförbundet samt deras stöd till socialdemokraterna.

Hamnarbetarförbundet vill ha ett avtal som ger dem samma rättigheter som Transportarbetarförbundet så att de på ett bra sätt kan representera sina medlemmar. Detta är en ordning som förekommer också på många andra avtalsområden, det mest kända är de två lärarfacken (Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund) som båda har likadana kollektivavtal och kan förhandla för sin medlemmar. På många lärararbetsplatser förekommer det dessutom ytterligare en fackförening, på förskolor är det Kommunal. De har dessutom ett avtal som inte ser likadant ut som de två lärarfackens. Förhandlingsrätt för sina medlemmar har de alla. Detta fungerar uppenbarligen och det skulle naturligtvis fungera i hamnarna också. Det finns alltså inga som helst hinder för att ha flera kollektivavtal på en arbetsplats. Med lika eller med olika villkor.

Problemet i hamnarna är att arbetsgivarna (Sveriges Hamnar) inte vill teckna kollektivavtal där Hamnarbetarförbundet får ett avtal på samma villkor som Transportarbetarförbundet. De vill att Hamnarbetarförbundet ska ha fredsplikt utan möjlighet att kunna förhandla för sina medlemmar. Det är ju naturligtvis något som Hamnarbetarförbundet och deras medlemmar inte kan acceptera.

I ett läge med en konflikt på låg nivå valde Sveriges Hamnar att slå till med en mycket kännbar lockout. De lockoutade alla medlemmar i Hamnarbetarförbundet på de dagar de inte var schemalagda för att arbeta. Detta skulle ha inneburit löneavdrag trots att den enskilde arbetaren faktiskt arbetade full tid. Arbetsgivaren villa alltså att alla medlemmar i Hamnarbetarförbundet skulle arbeta full tid, men inte få betalt för det. Alla förstår ju att det är helt oacceptabelt. Strejken var därför oundviklig och allt ansvar för den kommande storkonflikten i hamnarna ligger därför på arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Stöd Hamnarbetarna!

Swish: 123 132 1959
BankGiro: 177-9750

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!