När Sverige var ett land för bekvämlighetsflagg

I början av 1900-talet var Sverige ett land med låga skatter och låga löner. Ett låglöneland och ett land som var lämpligt för inflaggning av fartyg. Ett fattigt land i utkanten av världen. Ett av de fattigaste landen i Europa. En del brittiska rederier utnyttjade detta. En sådan rederiverksamhet var Fordrederierna med huvudkontor i Hartlepool. Ägare var Charles Henry Ford (1862-1921) som egentligen var skeppsmäklare.. Han startade rederiverksamhet i firman Thompson, Ford & Co tillsammans William Thompson. Denna upplöstes 1896.

C.H. Ford ägde också ångtrålare, närmare bestämt 4 stycken. De flaggades ut under enskilda år till Danmark (inkluderar även Island). Sannolikt av skattemässiga och löneskäl. Han ägde också del i segelfartyg, däribland barken Mathilda som byggdes i Sundsvall 1873. Huvudägare i Mathilda med 2/3 var Johan Peter Lundgren.

1898 inledde han ett samarbete med Janne Svensson från Landskrona. De flaggade ut och registrerade sina fartyg i Sverige av skatteplaneringsskäl. Formellt stod Jöns Peter Jönsson som huvudredare för fartygen som ägdes av fyra olika rederier, Rederi AB Lizzie (startat 1898), Rederi AB Grovehurst (1903), Rederi AB Groveland (1904) och Rederi AB Clarkson (1913). 1913 hade de sammanlagt 9 ångfartyg. I styrelsen för samtliga bolag satt Jöns Peter Jönsson, Anders Peter Andersson och Ola Andersson. Huvudägare var dock egentligen Charles Ford med Svensson som delägare. Svensson var också kapten på fartyg i bolagets ägo, vilket också gäller hans svågrar Per Lundh och Nils P. Lundh (bröder till hans fru).

Ford-rederiernas skorstensmärke och flagga.

Jöns Peter Jönsson stod också som ägare för Rederi AB St. Erik och Rederi AB Scania medan hans bror Lars Peter Jönsson ägde AB Planet som ägde tre ångtrålare som bulvan för Grimsby & North Sea Steam Trawling Co Ltd. Även i dessa fall handlade det om företag som egentligen ägdes av brittiska intressenter. Det mesta tyder på att Ford och Svensson också var huvudägare i Rederi AB St. Erik och Rederi AB Scania då i alla fall det förstnämnda bolaget använde Fordrederiernas skorstensmärke.

AB Planet likviderades 1909, Rederi AB St. Erik likviderades 1913, Rederi AB Scania 1917 och de övriga bolagen 1915. Ford ansåg att det inte skulle vara möjligt att bedriva rederiverksamhet från Sverige under kriget och därför avvecklades rederiverksamheten och företagen i Landskrona.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!