Flyg kan aldrig bli lika miljövänligt som tåg

När det gäller borgerliga ledarskribenter, speciellt de högerextrema i GP, upphör de aldrig att förvåna md sin kompletta dumhet och nonchalans. Bland de allra värsta finns Aleksandra Boscanin och Håkan Boström i Göteborgs-Posten (GP). Det är faktiskt ibland helt sanslöst reaktionära, imbecilla och förljugna.

Boscanin har nu fått för sig att hylla flyget. Det blir ju faktisk allt mer miljövänligt och klimatvänligt. Utsläppen per resa och resande minskar. Men faktum är att endast uteblivet flygresande innebär en större minskning av utsläppen. Det går att resa utomlands med tåg. Det innebär betydligt mindre utsläpp per resande än vad flyget gör. Det är därför nödvändigt att byta flygande mot tågresor. Att sluta flyga är inte det samma som att sluta resa.

På 1970-talet reste jag runt i Europa i tåg. Det var hur lätt som helst på den tiden. Betydligt lättare än idag. Betydligt lättare än att åka runt Europa med flyg idag. Dessutom mycket bättre och med fler upplevelser av Europa och livet i andra länder. Genom tågresor kommer vi närmare livet i de länder vi reser genom än genom flygresor. Flygresor visar oss mer flygplatser och storstäder. Tågresor visar oss mer folkliv, människor, landsbygd och småstäder.

Det finns tre anledningar till att flyg ibland är bättre än tåget, det är billigare, snabbare och enklare. Att det ofta är billigare beror på att flyget idag subventioneras i alla länder genom att bränslet är skattefritt i motsats till el och bränsle för bilar och tåg. Även flygplatser burkar subventioneras. Att det i stort sett alltid är enklare beror på att järnvägar och järnvägstrafik privatiserats så att de gemensamma tåg och försäljningskanaler som de statliga bolagen hade förr i tiden försvunnit utan att ersättas av några nya. Flygtrafiken har dock gemensamma försäljningssajter. Resebyråer. Men där går det inte att köpa vanliga tågresor. Vilket också är märkligt. Att det för det mesta är snabbare beror på att det satsas för lite pengar på tåg och järnvägar.

Det är alltid miljömässigt bättre att flyga, vilket Boscanin vet men inte låtsas om. Det är falskt och oärligt. Det är också alltid klimatmässigt bättre att åka tåg. Hur klimatvänligt beror på hur elektriciteten produceras och på om järnvägarna faktiskt är elektriska. I Europa är de i stort sett alltid elektriska. I Sverige är elen mycket klimatvänligt producerad (om än inte lika miljövänligt producerad på grund av kärnkraften) och att åka tåg istället för flyg i Sverige innebär nästan inga utsläpp av växthusgaser jämfört med mycket stora utsläpp. I södra Sverige är tidsvinsterna också marginella och det är inte krångligare att köpa en inrikes tågbiljett än att köpa en utrikes. Några skäl för att flyga inom Sverige eller Skandinavien (Sverige, Norge, Danmark) finns inte.

Flyg är aldrig lika miljö- och klimatvänligt som tåg. Inte ens med biobränsle. Biobränsle kommer dessutom inte att räcka till för allt flyg och består dessutom delvis av fossilt bränsle. Dessutom finns det även andra problem med biobränsle. Enda sättet att rejält minska utsläppen från flyget är att inte flyga. Boscanin vet nog detta men låtsas som om det skulle finnas miljövänliga sätt att flyga. Det är dumt, oansvarigt och förljuget. Typiskt för många av ledarskribenterna på GP.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!