Bike Street i Göteborg

Friggagatan i Göteborg kallades under en period som sträckte sig från 1960-talets slut till 2000-talets av en del människor för Bike Street, mc-gatan. Men det började som en bilgata. Innan husen på Friggagatan nordvästra sida byggdes 1939 så hade de flesta då existerande bilfirmor sina försäljningslokaler på någon av Hamngatorna i centrala Göteborg. Bilar var på den tiden huvudsakligen lyxprodukt för rika människor och företag. Men det var på väg att ändra sig och många av bilfirmorna sökte sig till Friggagatan med omgivning där de kunde få lokaler för både försäljning och verkstäder.

Bland de firmor som fick lokaler på Odinsgatan, Burggrevegatan, Odinsplatsen och Friggagatan märktes Motorverken (som sålde Ford, en period också Volkswagen, Porsche etc), AB Bil & Truck (Volvo), Ingenjörsfirman Sven Lundén AB (Citroen), Automobil AB Lindahl & Co (Studebaker, Rover Hillman, Humber, Sunbeam med flera), Bil AB Tham (Studebaker m.fl.), Philipson Automobil AB (Mercedes) och Automobilfirman Per Nyquist (Volkswagen). Efter andra världskriget blev bilar en massmarknadsprodukt och de nya lokalerna kom väl till pass för bilföretagen. När företagen växte ur lokalerna flyttade de i allmänhet till lokaler längs med Mölndalsvägen-Göteborgsvägen i Krokslätt. Det gjorde bland annat Bil & Truck, Philipson och Motorverken. Volkswagen öppnade egen försäljning där och många andra firmor har funnits där genom åren. Än idag är Mölndalsvägen och Göteborgsvägen adress för många bilförsäljningsföretag.

I de lokaler som bilförsäljarna lämnade flyttade istället företag som sålde motorcyklar in. Några av dess hade legat där redan tidigare men i små lokaler såsom Motorfirman Åke Ahlqvist (AJS, Matchless, Husqvarna och Honda). En mc-firma som redan från början dock hade en stor lokal i de på 1930-talet nya husen var Motorfirman Malte Blohm (Harley-Davidson, Panther, DKW, BSA, Ariel och Vincent). Sen start fanns också reservdelsföretaget Holger Duell i området. Andra var nystartade som Zäta-Motor Kent Zachrisson (Yamaha) och Brisshäll liksom svenska återförsäljare med huvudkontor i andra städer som MC Lund och AB E. Fleron..

På 1990-talet hade de flesta mc-firmor försvunnit från området och ersatts av föreningar samt porrklubbar (den första flyttade dock in redan på 1970-talet) och år 2007 när alla som var kvar sades upp fanns bara två mindre firmor kvar, Wallins MC (Harley-Davidson) och Rolands RN MC-service och demontering.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!