Privatisering och brottslighet skapar problem med färdtjänst

Den 21 september 2018 sade Västtrafik upp 11 av 28 avtal med taxibolaget Kronan (Kronan Grupp) Uppsägningen gällde bland annat Stenungsund, Orust, Tjörn, Trolhättan, Uddevalla och Vänersborg. Avtalen gällde färdtjänst, sjukresor och skolresor samt sjukresor i Göteborg. Orsaken var allvarliga kvalitetsbrister och upprepade avtalsbrott.

De uppsagda avtalen löpte till och med den 28 oktober, då en övergång till nya direktupphandlade trafikföretag var tänkt att ske. Det är uppenbart att Kronan lagt ett så lågt anbud att de inte kunde klara av uppdraget att sköta färdtjänsten på ett bra sätt. En tydlig konsekvens av privatisering och usla upphandlingar.

Som en reaktion på de uppsagda avtalen vägrade Kronan även köra resten av uppdragen. Uppenbart ett avtalsbrott även det.

En tid efter uppsägningen av de 11 avtalen gick dessutom Kronan i konkurs. Sannolikt även det ett resultat av att de lagt ett så lågt anbud att de inte kunde få färdtjänstverksamheten att gå ihop. Också det ett resultat av privatisering och usla upphandlingar.

Uppsägningen och konkursen ledde till det blev brist på färdtjänstfordon i Västsverige. Tjänsterna upphandlades igen. Nu har det återigen blivit ett problem med ett av de privata färdtjänstbolagen, K-holm Vård och Omsorg AB. Denna gång har bolaget försökt få verksamheten att gå ihop ekonomiskt genom att inte betala skatter och sociala avgifter. Återigen är det ett uppenbart resultat av privatisering och usel upphandling. Avtalet med K-holm Vård och Omsorg AB har sagts upp. Även denna gång gäller det färdtjänst och andra transporter i Uddevalla, Vänersborg och Trollhättan men även i Lidköping.

Kronan Grupp AB ägdes av Ibrahim Alfakawi. Han ägde också Kronan Transport AB och Ibrahimson Holding AB. Alla bolagen förklarade i konkurs av ägaren den 10 oktober 2018.

K-holm Vård och Omsorg AB ägs på pappret av två kvinnor, Usnija Salimovic och hennes dotter Rabina Salimovic. Usnija Salimovic och hennes man Sultan Selimovic har en historia av att driva företag med förlust och inte betala skatter. Men mannen har under några år haft näringsförbud och alltså inte kunnat vara delägare. Konkurserna i familjens företag har avlöst varandra:

Inget av Salimovic-bolagen har kvar färdtjänstuppdrag i Sörmland sedan 2016.

– Men vi får frågor om företaget från upphandlande myndigheter på andra håll i landet, säger Jonny Fransson, ombudsman på Transport, tidigare på avdelning 7 i Nyköping.

När någon frågar berättar han historien om Sultan och Usnija Salimovics olika taxiföretag: Nävertorps taxi i Eskilstuna som gick i konkurs 2014. Nävertorps taxi som gick i konkurs i april i år. Nävertorps specialtransporter där konkurs är inledd. Och K-holms vård och omsorg som har blivit av med alla uppdrag inom färdtjänsten i Sörmland. Dessutom om förare och Transportmedlemmar som inte har fått ut sin lön i tid.

Den 4 oktober 2017 dömdes Sultan Salimovic till åtta månaders fängelse och tre års näringsförbud:

  • Grovt skattebrott – han har agerat så att oriktiga uppgifter lämnats till Skatteverket när det gäller Nävertorps taxi. Om felaktigheterna inte hade upptäckts skulle bolaget ha sluppit undan 744 500 kronor i moms.
  • Bokföringsbrott – Sultan Salimovic har inte skött årsredovisning och löpande bokföring som han skulle.
  • Vårdslös skatteuppgift – Nävertorps specialtransporter har lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket. Företaget hade på så sätt kunnat undanhålla samhället skatter och arbetsgivaravgifter på sammanlagt 2,2 miljoner kronor.
  • Försvårande av skattekontroll – körpassrapporter har inte bokförts.

Bolagen har opererat utan kollektivavtal och försäkringar och vinner alla upphandlingar genom orimligt låga anbud. Avtalet med Västtrafik undertecknades i somras, dvs för cirka ett halvår sen.

Hur Västtrafik kunde teckna ett avtal med ett sådant bolag som K-holm Vård och Omsorg AB övergår helt mitt förstånd. Affärsidén har ju varit; lägg lågt anbud, få uppdraget, få betalt, betala inga skatter och avgifter, bli uppsagd, gå i konkurs och börja om med nytt bolag. Grunden till denna brottslighet är privatisering och upphandling. Utan detta hade brotten aldrig skett.

Familjen Salimovic har numera taxiföretaget Taxi 201 201 AB som bildades 2015 (kanske var det då ett så kallat byrålådeföretag) men började sin verksamhet 2018.  Undrar var de vunnit färdtjänstavtal genom att lägga orimligt låga anbud?

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!