Minskning av koldioxidutsläppen från bilismen

Förra årets nybilsregistrering visar att en av tre nya bilar var en batteribil eller laddhybrid. Samtidigt har de icke laddbara bilarna blivit mer energieffektiva och utsläppen från dem minskade under förra året.

Koldioxidutsläppen från nya personbilar minskade under 2020 till 93 g/km, från 120 g/km. Det beror till största delen på att andelen laddbara bilar ökat bland de nyregistrerade bilar. Vid årsskiftet var antalet laddbara bilar i trafik knappt 180 000, eller 3,6 procent av fordonsflottan. Samtidigt är det första gången sedan 2017 som utsläppssnittet minskar för bilar med förbränningsmotorer, från 132 till 126 g/km.

– Det är positivt att nybilarna har blivit mer energieffektiva och därmed släpper ut mindre växthusgaser. De laddbara bilarna ökar dessutom sin andel till nära en tredjedel av nybilsförsäljningen. Det registrerades totalt sett färre nya bilar under året. Elektrifiering är nödvändigt för att nå klimat- och miljömål så detta är en glädjande utveckling, säger miljödirektör Sven Hunhammar, i ett pressmeddelande.

Preliminära siffror visar att utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken minskade med cirka nio procent eller drygt 1,3 miljoner ton förra året. Huvuddelen av detta, närmar bestämt 90%, berodde på minskad trafik under pandemin. Energieffektivisering inklusive elektrifiering av fordon bidrog till en tiondel av de minskade utsläppen.

Biltrafiken minskade med 10 procent under 2020. För tunga lastbilar var minskningen i stort sett inom osäkerhetsintervallet. Nivå på personbilstrafiken räknat per invånare under 2020 var på 1980-talets nivåer. Den minskade biltrafiken under 2020 motsvarar en utsläppsminskning på nästan 1,2 miljoner ton växthusgaser.

Läs mer om bilism.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!