Mediekonsumtionen i Sverige

När det gäller mediekonsumtionen i Sverige finns det några grundläggande rapporter från några olika organisationer. Nordicom-Sverige gör Mediebarometern, MMS som undersöker TV-tittandet och producerar en mängd olika rapporter, Internetstiftelsen i Sverige (IIS) gör rapporten Internet och svenskarna och TNS Sifo tillhandahåller de officiella lyssnarsiffrorna för radio. Myndigheten för press, radio och TV gör för sin del en sammanfattning av material från flera av de andra rapporterna, Mediekonsumtion.

Enligt Nordicoms mätningar som inleddes redan 1979, är den totala tiden som vi konsumerar medier runt sex timmar per dag eller uttryckt i minuter 367 minuter. Den varierar i de olika åldersgrupperna och högst användningstid har de i åldern 15 till 24 år (471 minuter).

Unga lägger en stor del av sin medietid på sociala medier och på att lyssna på musik. Äldre lägger mest tid på att titta på tv och minst på sociala medier. I Nordicoms mätning är tv det enda traditionella medieslag som har en oförändrad andel användare en vanlig dag. MMS mätning av tv-tittandet visar däremot tydligt att det linjära tv-tittandet minskar i alla målgrupper. MMS mätning är en teknisk mätning till skillnad från Nordicoms som mäter uppskattad användningstid.

Tillgången till olika medietjänster skiljer sig också åt i olika åldersgrupper. Störst skillnad är det för strömmade tjänster för både musik och rörlig bild. Över 80 procent av de yngre åldersgrupperna har tillgång till sådana tjänster jämfört med 24 och 27 procent i den äldsta åldersgruppen.

Att ha tillgång till en tryckt morgontidning är vanligast hos den äldsta åldersgruppen. Det har 59 procent av 65 till 79-åringarna att jämföra med 12 procent av 25 till 44-åringarna.

Mer än hälften i den äldsta åldersgruppen, över 76 år, använder sig av internet i sin mobil dagligen visar statistik från Internetstiftelsen. Bland de som är yngre än 55 år använder sig minst 90 procent av internet i mobilen varje dag.

Det dagliga tv-tittandet har minskat stadigt sedan 2010 och idag är den genomsnittliga tittartiden 127 minuter. Ungdomar i åldern 15–24 år tittar bara i genomsnitt 37 minuter per dag, till skillnad från de över 60 år som tittar betydligt mer (255 minuter/ dag). Den dagliga räckvidden för tv minskar sedan flera år tillbaka vilket betyder att tablålagd tv når färre tittare. Under 2010 var det i snitt 71 procent som tittade på tv en vanlig dag men under 2019 var det bara 56,1 procent.

De programtjänster som har flest tittare är SVT1, TV4, SVT2, Kanal 5, TV3 och Sjuan. Parallellt med att färre tittar på linjär-tv använder allt fler svenskar olika play- och streamingtjänster. Det finns dels tjänster som kräver abonnemang, som Netflix, HBO, Viaplay och CMore, dels abonnemangsfria tjänster som Youtube och SVT Play.

Radions utveckling följer inte samma mönster som för tv. Förskjutningen från traditionell analog radio till digitalt lyssnande sker inte på motsvarande sätt. Däremot är åldersklyftan lika tydlig för radio som för tv. Åldersgruppen 60 till 79 år lyssnar 177 minuter på radio och 12- till 29-åringarna betydligt mindre, 59 minuter ett genomsnittligt dygn. Även radiokanalernas räckvidd skiljer sig tydligt åt mellan olika åldersgrupper.

Trots det minskande lyssnandet är räckvidden för radio stabil och har till och med ökat något sedan 2014.

Att lyssna på poddar ökar, särskilt bland yngre, men få äldre har hittat dem. I åldersgruppen 20 till 34 år lyssnar 30 procent på poddar en genomsnittlig dag jämfört med 3 procent i åldersgruppen 65 till 79 år.

Nyhetskonsumtionen och dagstidningsläsandet har minskat under flera års tid. Det digitala tidningsläsandet fortsätter dock att öka samtidigt som läsandet på papper minskar. Andelen som prenumererar på en tidning är stabilt sedan 2016 på grund av att de digitala prenumerationerna ökar.

Andelen av befolkningen i åldern 9 till 79 år som har tillgång till en prenumererad dagstidning har dock minskat från 64 procent 2010 till 46 procent 2019. Flera tar del av nyheter genom att titta på SVT eller lyssna på Sveriges radio (46 och 39 procent) än att titta på nyheterna på TV4 (35 procent) eller läsa en morgontidning (31 procent).

Det är också stor skillnad mellan generationerna i valet av plattform som används för nyhetskonsumtion. Yngre använder gärna Facebook (37 procent) och Youtube (31 procent) för att få tillgång till nyheter. Äldre är mer traditionella och använder i stor utsträckning SVT (81 procent) och morgontidningen (56 procent) för att ta del av nyheter.

Läs också: Ökad bokförsäljning under 2020

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!