Varför västlänksmotståndarna inte är trovärdiga

Del 1 av 4 i serien Järnväg i Göteborg

Del 1 av 4 i serien Järnväg i GöteborgMotståndarna till Västlänken är högljudda och syns i alla möjliga sammanhang. Men de är inte trovärdiga. Anledningarna till detta är flera. Det första är att motståndarna inte höjt ett ord av protester Läs mer…

Advertisements

Ökad kapacitet med Västlänken

Del 2 av 4 i serien Järnväg i Göteborg

Del 2 av 4 i serien Järnväg i GöteborgVästlänken i sig får en maxkapacitet på 20 avgångar per timme och riktning. Enligt Trafikverkets prognos (som bland annat ligger till grund för samhällsekonomiska kalkyler) är den kapaciteten tillräckligt för att klara behovet av Läs mer…

Det kanske ändå blir ny järnväg mellan Göteborg och Borås

Del 4 av 4 i serien Järnväg i Göteborg

Del 4 av 4 i serien Järnväg i GöteborgDiskussioner har inletts mellan Västra Götalandsregionen, berörda kommuner, Swedavia, Sverigeförhandlingen och Trafikverket om en möjlig ny inriktning för utbyggnaden av järnväg mellan Göteborg och Borås. Det som diskuteras är att i en Läs mer…