Det är klart vi ska ha fler snabbtåg

Därför är det bra att regeringen gett i uppdrag till Banverket att utreda byggandet av höghastighetsjärnvägar. Och det är en snabb omsvänging från det besked Reinfeldt bara helt nyligen lämnade, där han var negativ till snabbtåg. Men lite fel blir det i artiklarna i SVD och DN. X 2000 kör betydligt fortare än 210 km i timmen på de sträckor där det byggst ny järnväg (Grödingebanan) eller där järnvägen sen gammalt är väldigt rak (nära Töreboda i Västergötland).

Det är förutom de banor som det pratas om i artiklarna också viktigt att banan från Göteborg till Köpenhamn byggs färdigt så att det går att åka dit på cirka 2 timmar istället för dagens 4. Dessutom är det viktigt att vi i Göteborg nån gång får en ordentlig järnväg till Oslo. Nu går det fortare att åka buss än tåg till Oslo.

Ur miljösynpunkt är det dock ännu viktigare att järnvägarna runt våra storstäder byggs ut ordentligt så att pendeltågs- och regiontågstrafik kan ökas. För det mesta transportarbetet sker i städerna och det är där biltrafiken måste minskas. Minskad flygtrafik är naturligtvis bra, men det har ingen avgörande betydelse för en minskning av de svenska växthusgasutsläppen. För att något ska hända på den fronten krävs en utökad pendeltågstrafik i storstadsområdena.

Speciellt eftersatt i detta hänseende är Göteborgsregionen och det är därför väldigt oroande att regringen inte ger några statbidrag till Göteborg för en järnvägsutbyggand och satsning på fler pendeltåg.

För att regeringen ska kunna bli trovärdig i miljöfrågor krävs dock också att alla satsningar på nya trafikleder i storstäderna stoppas, främst bland dem den så kallade Förbifart Stockholm. Det finns ingen miljönytta med en sån satsning.

Intressant?
Borgarmedia: DN1, GP1, GP2
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
——————————————————————————–
Annat smått och gott i bloggosfären: Jinge om vad som lockar läsare, Alliansfritt Sverige om moderaterna och satir och BiologyandPolitics om nyckelpigor

Advertisements
  • X 2000 går aldrig mer än 200-205 km/h i reguljär trafik. Grödingebanan är godkänd för 250 men tågen går bara i 200. Dessutom finns det en kurva mitt på Grödingebanan vid Södertälje Syd, max 180, så man kan fråga sig hur mycket man skulle hinna accelerera från Flemingsberg innan man måste sakta ner i Södertälje. X 2000 är dessutom ett ganska motorsvagt tåg, svagare än Rc-loken.

    Men snart beställer SJ nya tåg som går i 250 eller som lätt kan uppgraderas.

    Tåg är bäst!

  • Anders_S

    Erik: Tågen är från bara godkända för 204 om jag förstått rätt. Men jag har åkt fortare.

    Men de går att köra ännu fortare. Vid provkörningarna körde man i 276 med dubbla drivenheter.

    Och jag vet att jag åkt fortare än 210 på de aktuella sträckorna. Jag vet dock inte vilka tillstånd och sådant som man hade när jag åkt fortare. Jag utgick från att man ofta gör det eftersom jag varit med om det två gånger. Men på den punkten är det ju fullt möjligt att jag har fel. Jag förhörde mig om hastigheten (som dessutom kunde ses på displayer), men inte om nåt annat.

    Snitthastigheten på direkttågen Stockholm-Göteborg är 159 km/h och eftersom det går väldigt långsamt på den kurviga sträckningen Alingsås-Göteborg och på viss sträckningar genom Södermanland måste det gå bra mycket fortare på andra håll.

    Läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/X2000

  • Daniel

    Borgarna har aldrig vurmat för satsningar på något.
    Det räcker att läsa hur det lät i riksdagen när besluten om stambanorna skulle tas. Det var argument allt ifrån ekonomiskt oförsvarbart till att fåglarna skulle falla döda ner från himlen.
    Fast man kan också titta på när första statliga vattenkrafterket skulle byggas.
    Då ifrågasattes det varför det skulle vara så stort, för vi skulle ju inte behöva försörja hela europa för all framtid med el.
    Några år efter det verket invigdes blev man ju tvungen att bygga fler. Så moderaterna har alltid varit emot satsningar. Hade dom fått bestämma hade vi varken haft kraftverk eller järnväg. Därför var Reinfeldts uttalande förra veckan att det inte skulle bli några extra satsningar inte särskilt förvånande. Det var 150åriga traditioner vi hörde där. Men den här satsningen är intressant. Jag tror att c ligger bakom det kravet.
    Men det har ju utretts flera gånger förut… varför skulle svaret bli annorlunda nu?

  • Det var regeringen Bildt som inledde satsningen på järnvägen med Svealandsbanan, Arlandabanan, Öresundsbron, samt dubbelspår på Västkustbanan och Mälarbanan. Mats Odell var kommunikationsminister då.

  • Pingback:   En fråga om liv och död för jordens folk — Mullvaden()