Lögnaren Jan Björklund

I syftet att kunna driva igenom reaktionära och dåliga förslag när det gäller skolan ljuger Jan Björklund flitigt om olika problem i skolan. Han hittar på och överdriver problem. Han bortser från forskning och vetenskapliga bevis. I Jan Björklunds värld är skolan dålig, oavsett vad forskning och undersökningar visar.

Exempelvis påstår Jan Björklund att resultaten i svenska skolor hör till de sämsta bland jämförbara länder. Vilket inte är sant. Resultaten i Sveriges skolor ligger över genomsnittet för OECD. Men har blivit sämre under senare år. Som av en händelse sammanfaller de sämre resultaten för svenska skolor med nedskärningar och privatiseringar som genomförts av ideologiska skäl. En utveckling som startade i början av 1990-talet.

Som Ulf Bjereld så träffande skriver om folkpartiet borde denna kanske, istället för att förstöra den svenska skolan, fundera lite över hur de ska kunna förbättra sin retorik och sina egna kunskaper om skolområdet:

Granskningen visar hur Jan Björklund vid flera tillfällen inte bara överdrivit problemen, utan också uttalat sig på ett sätt som är direkt osant.

[…]

Folkpartiet har gjort kunskapsskolan och kampen mot fusket till två av sina paradfrågor. Kanske vore det lämpligt att börja med att ta sig en allvarlig funderare över den egna retoriken. Slirande på sanningen motverkar den sak man vill stödja, och riskerar att dra politiken i vanära.

Resultatet av den borgeliga politiken och Björklunds ljugande är att vi får en skola som är orättvis. En skola för rika där fattiga inte har samma möjligheter.

Intressant?
Bloggat: Peter Karlberg, Sjölander, Alliansfritt, Kulturbloggen,
Borgarmedia: SVD1, SVD2, DN, SDS1, SDS2, SDS3,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

11 svar på “Lögnaren Jan Björklund”

  1. ”I syftet att kunna driva igenom … dåliga förslag”

    – Mycket roligt! Man får bilden av en middag på mässen med cognac o cigarrer där majoren slagit vad med överste Reinfeldt om vem som genom sin överlägsna retorik kan driva igenom flest dåliga förslag.

  2. Måhända har Jan Björklund på ett felaktigt sätt hänvisat till olika undersökningar, men i sak har han rätt. Det behövs inga undersökningar, det räcker med att öppna en tidning eller läsa en blogg. På metrobloggen där jag brukar skriva själv, ser jag att oerhört många inte kan skilja på när det i skriftspråk heter de och när det heter dem. Det värsta är dock de otaliga journalister som inte klarar av att formulera en korrekt svenska. Sist var det en journalist i Aftonbladet som skrev att ”det började vattnas i munnen på mig” när hon skulle spy. Hon vet inte att uttrycket betyder att man börjar bli hungrig!! På svensk lärarutbildning har man kunnat välja bort pedagogik, alltså hur man lär ut kunskap, säger inte det allt? I övrigt har jag inte mycket till övers för denna regering, ledd av STASI-minister Reinfeldt, den skandalösa FRA-lagen och skrotningen av det svenska försvaret.

  3. Att folk inte kan skilja på de och dem tyder på att skolan inte fungerar. Driver du med mig? Jag tycker vi lika gärna kan gå över till att skriva dom.

    Att ungdomar eller invandrare inta lltid har klarst för sig hur uttryck ska användas har inget med skolan att göra. Man kan inte lära sig allt där. Det har med klassamhället att göra. Arbetarklassen har alltid saknat många kunskaper som medelklass och överklass ansett vara viktiga.

    Nej, Björklund har inte rätt i sak. Han har fel, det visar alla existerande undersökningar.

    Ett uttrycks betydelse ändras över tiden. För annars borde rolig betyda det samma på svenska som på danska. Det gör det inte och kanske betyder ”det vattnas i munnen” nåt annat för yngre människor än för oss.

    Dessutom har du nog fel om lärarutbildningen.

  4. Roostal, behövs det inga undersökningar för att jämföra olika länder? Räcker med att öppna en tidning eller läsa en blogg för att se resultatet i matematik i världens alla länder?

    Men snälla…

  5. Du får gärna radera den här kommentaren, om du menar att den är malplacerad. Jag tycte att herr Bjöklunds uppträdande i det radioprogram man granskade hans retorik var tecken på att han insett att han ”sketet i babords länspump” och därmed förorsakat slagsida på skutan.

    Jag vill också att alla skall ha samma möjlighet i skolan och anorstädes. En metod vore att man som första språk i skolorna lär sig Esperanto, ett språk som omhuldades av arbetarklassen på 30 och 40 talen, men som idag betraktas som utdött. Det har nämligen visat sig att man lättare kan skilja på när det skall heta de, det, eller dom:-)
    KaGu:-}

  6. Det sägs att 10% av de elever som går ut grundskolan är funktionella analfabeter, d v s inte kan tillgodogöra sig, eller skriva en vanlig text. Säger det inte något om svensk skola, att de som går vidare till universitetsstudier ofta saknar den gymnasiekompetens de borde ha haft? När man i Sverige inte längre klarar av kraven, då sänker vi ribban. Vill Du bli opererad av en kirurg som inte läst anatomi, som kollar på Google var mjälten sitter, eller åka på en bro, som en ingenjör ritat som inte kan räkna? Jag upprepar, vad säger det om svensk utbildning, att man på lärarutbildningen kunnat välja bort pedagogik?? Man har kunnat välja bort hur man undervisar? Som en kirurg, som skulle kunna välja bort anatomi.
    När vi talar om arbetarklassen. Ungdomar som kommer från överklassen, den numera fördummade, ytliga o historielösa borgerligheten, de klarar sig alltid, även om de får en usel skolgång. Men hur går det för de ungdomar som inte kommer från priviliegerade hem, när man går i en skola som inte ställer krav? Det går åt helsicke naturligtvis. Hur kan man tycka att det är kärleksfullt att inte ställa krav, det är precis tvärtom. Socialdemokraterna som en gång stod för en utbildning med kvalité, för kultur och även pläderade för att medborgaren har skyldigheter o inte bara rättigheter, har förstört för arbetarklassen.
    Numera står tyvärr sossarna och borgarna för samma sak; principlöshet och makthunger, trendkänslighet och ytlighet och bara det räknas, som ger omedelbar ekonomisk avkastning.
    Hur går det med ett samhälle som inte längre har några moraliska värden?

Kommentarer är stängda.