Svensk bilindustri – en utlandsägd historia

De flesta vet ju att Volvo Personvagnar är ett dotterbolag till det amerikanska bilföretaget Ford och att Saab Automobil är ett företag som ägas av General Motors. Men faktum är att i stort sett alla företag inom Sveriges största industribransch är utlandsägda eller utlandskontrollerade.

Det gäller till exempel de två stora lastvagnstillverkarna, Volvo och Scania. Det förstnämnda bolaget har en dominerande ägare och det är franska Renault som har kontrollen med sina 21,3% av rösterna. Ingen annan ägare har över 10% och bara en har över 5%, utöver Renault, och det är Industrivärden, ett investmentbolag knutet till Handelsbanken.

I Scania är det istället tyska Volkswagen som har kontrollen med 68,6 % av rösterna. Näst störst är likaledes tyska MAN AG med 17,2 % av rösterna. Även MAN kontrolleras dock av Volkswagen.

Total utländsk kontroll bland de biltillverkande bolagen alltså. Det här betyder förstås att alal viktiga beslut när det gäller Sveriges sysselsättningsmässigt viktigaste indutrigren tas nån annan stans än i Sverige. Vilket i sin tur innebär att arbeternas inflytande är minmalt. De flesta beslut kommer att fattas över deras huvuden på ett helt odemokratiskt sätt. Beslut som ofta har stor betydelse för människors liv.

Även de svenska underleverantörerna till bilindustrin är i stor utsträckning utlandsägda. Som exempelvis Autoliv, där alla större aktieägare är amerikanska fonder och riskkapitalbolag. Vidare är det bl.a. företag som Lear Corp, ett företag med huvudkontor i USA, Componenta, ett finskt företag, Kongsberg, ett norskt företag, Haldex, i huvudsak kontrollerat av utländska riskkapitalbolag och fonder. Ofta är det just de största underleverantörsföretagen som är utlandsägda.

Intressant?
Borgarmedia: SVD1, SVD2, SVD3, DN1, DN2, DN3, DN4,

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

PS. 110905. Saab Automobil och Volvo Personvagnar har idag andra ägare. DS.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

Ett svar på “Svensk bilindustri – en utlandsägd historia”

Kommentarer är stängda.