Passivt fack och passiva politiker gör ingen glad

Volvo Personvagnar i Göteborg har för avsikt att sparka över 2 000 arbetare och ytterligare ett antal hundra tjänstemän samt nåt tusental konsulter. Bara det senaste varslet omfattar mer än 3 000 personer och det möts av ett passivt fack utan visioner och idéer, ett passivt kommunalråd, en passiv landshövding och en passiv regering.

Facket, lett av socialdemokraten och företagslakejen Olle Ludvigsson nöjer sig med att konstatera att man nu äntligen kan förhandla och att det är svårt. Men för helvete, vad ska man förhandla kring? Har man några som helst idéer, förutom att förlita sig på en borgerlig regering som länge visat att de hatar arbetare:

I eftermiddag träffar Volvos ledning och det fackliga representanterna näringsminister Maud Olofsson.

– Då hoppas jag på besked i rätt riktning, vi behöver en statlig insats, säger Olle Ludvigsson till SvD.se.

Passiviteten och idélösheten är frapperande. Med sådana fackliga företrädare så har arbetarna ingen fackförening.

Kommunalrådet, tillika sossen och den tidigare metallarbetaren Göran Johanssson är precis lika passiv och avvaktande som facket:

Göran Johansson (s), kommunstyrelsens ordförande är inte förvånad över dagens besked – däremot mycket bedrövad.

– Det här är en omfattande kris, inte vilken som helst. Vi får se vad regeringen säger i eftermiddag men här behövs insatser, säger han till SvD.se

Han nöjer sig med att hoppas på den arbetarhatande borgarregeringen han också. Det gör också de svenska socialdemokraterna på nationell nivå. Har ingen av dem hört talas om möjligheten att mobilisera arbetare för radikala krav. Exempelvis att Volvo ska konfiskeras och förstatligas. Det kanske inte hjälper upp sysslesättningen så mycket, men det tillåter i alla fall inte att Ford och dess ägare kommer ifrån misskötseln av företaget utan kostnader.

Och varför kan man inte kräva att arbetarna på Volvo ska dela på jobben. Istället för uppsägningar, förkortad arbetstid. Det kanske inte räddar alla jobb, men faktiskt en del.

Landshövdingen, tillika vänsterpartisten, Lars Bäckström är ockå en passiv figur. Han babblar på om hur synd det är om folk och om att man måste fokusera på möjligheter. Bla, bla, bla, bla helt enkelt.

Sen har vi förstår den arbetarhatande regering som Göran Johansson, Olle Ludvigsson och det socialdemokratiska partiet sätter så stor tilltro till. De tänker inte göra ett skit. Arbetarna på Volvo ska betala för företagsledningens misskötsel och felsatsningar. Arbetarna ska betala för kapitalismens ständiga kriser. Det är den borgerliga regeringens linje, för man tänker inte röra en fena.

Passivitet, idélöshet, likgiltighet och arbetarförakt över hela linjen alltså.

Intressant?
Bloggat: Monica Green,
Borgarmedia: AB1, AB2, GP1, GP2, GP3, SVT,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

8 svar på “Passivt fack och passiva politiker gör ingen glad”

  1. Förstatliga volvo? Ska man förstatliga försäljningen också så att vi alla tvingas köpa varsin ny volvo över skattsedeln? Verkar rätt så meningslöst annars att ta över ett bolag som bara genererar förluster. Att staten gör vinster på sina andra bolag beror ju på att de är monopolbolag som själva bestämmer hur mycket pengar de ska tjäna.

  2. Jag tycker också att den här idén om att förstatliga/konfiskera Volvo verkar såväl idiotisk som rättssäkert oförsvarlig. De har ju inte brutit mot någon lag, inte sant? Inte heller finns det väl något lagstöd för att genomföra ett sådant övertagande om inte Volvo önskar sälja bolaget själva? Om inget sådant finns, då kan man inte heller genomföra något övertagande. Eller skall det inte finnas någon ”Rule of Law” i det socialistiska Sverige som du önskar? 😛

  3. Gustav. Jag vet inte om det är en så bra idé heller. Men det där med lagar är ju lite som att en lag bara används om den fungera i den kontext som finns. Ta de amerikanska segregationslgarna. Många av dem finns ännu. Men kan knappast tillämpas.

    Vill man ha ett annat samhälle är det självklart att lagar kan upphävas. Det är liksom det som menas med revolution. Vi är inte i det läget nu, men det är liksom vitsen med ett sådant förslag. För att det ska kunna genomföras krävs ett annat samhälle. Att framföra kravet blir därför ett krav på ett annat samhälle. Det blir ett så kallat övergångskrav. Kravet i sig innebär inte socialism, men vägen till kravets genomförande gör det troligen. Övergångskrav är en av kärnorna i den version av socialism jag är anhängare av.

    Men förstatliganden är ju inte en omöjlighet även med de lagar som gäller i dagens Sverige. Det har ju gjorts förut. (varven, i praktiken tvingade man redarna att sälja, det skedde inte helt frivilligt, konstigt nog)

  4. Jo, det är klart att man kan genomföra upphävande av lagar. Men det måste ju ske med parlamentariska, demokratiska medel och inte genom hot om våld eller vad annat man nu kan använda som påtryckningsmedel. Att kräva att något görs kan jag förstå, men inte att detta något skall gå emot existerande lagar. Först måste lagarna ändras, så att man spelar med öppna kort.

    De amerikanska segregrationslagarna är väl förresten otillämpbara för att högsta domstolen olagligförklarat dem för hela federationen? Det är ju inte bara något slags socialt förbud som förhindrar deras tillämpning utan det hela finns ju mer eller mindre svart på vitt i ett domstolsutlåtande.

    Nu är jag alldeles för ung för att ha varit med om det, men det är väl oklart om det där påtvingade varvövertagandet var rättsligt helt okej, förresten? Staten går ju på känt manér emot sina egna bestämmelser ibland och det glider ju lätt förbi obemärkt om inte några eldsjälar gör oss påminda om det hela… att utöva tvång mot enskilda parter för att tvinga dem att hantera sina näringsverksamheter på ett visst sätt, det låter inte som om det är något som är normalt tillåtet.

  5. Gustav: Om USA har du rätt. Men det var olagliga aktioner och social tryck som skapade situationen som gjorde att HD tog det beslutet.

    Därför är inte olagliga aktioner generellt eller prncipiellt fel när det gäller att förändra. Snarare är de ibland nödvändiga. Det finns många exempel på detta, förutom USA. (Sydafrika, Ryssland, Sovjet, Ukraina, Georgien, Grekland, Portugal, Indien, Burma, Thailand, Frankrike, Argentina, Bolivia). Det händer i alla typer av länder (inte bara i diktaturer) och måste nog också betraktas som en del av demokratin. Det är inte bara parlamentarism som är demokrati. Utan också massdemonstrationer, strejker, ockupationer, blockader osv. I Thailand såväl som i Sverige.

    När det gäller varven så kommer min uppgift från Algot Mattssons bittra böcker om Broströms. Jag vet inte om det var olagligt, men jag tror knpapast det, eftersom ingen opponerade sig då. Men å andra sidan fanns det väl ingen som ville ha varven heller, då de gick med stora förluster, vilket påminner om bilindustrin just nu.

  6. förstår inte riktigt vad meningen med ett förstatligat Volvo skulle vara, förvisso har Volvo tidigare varit en av de få ljuspunkterna hos Ford men bilindustrin har sedan länge haft problem med överkapacitet. Bilindustrin har struktur rationaliserats hårt under de senaste decennierna till allt större enheter för att få ner kostnaderna och konkurrensen är stenhård. Vad skulle en liten statlig biltillverkare ha för chans, hur populär skulle Volvon bli i USA om det svenska facket/staten gjorde ett aggressivt övertagande.

Kommentarer är stängda.