General Motors – världens största förlustföretag

Del 4 av 15 i serien Utländska ägargrupper i Sverige

General Motors (GM) var länge världens största bilföretag och ofta också världens största företag överhuvudtaget. Idag är det enligt Fortune 500 världens största förlustföretag, enligt en del källor t.o.m. nära konkurs.

Företaget är också ägaren till Sveriges andra personbilsföretag, Saab Automobil i Trollhättan. Ett ägande som varit lika olyckligt för Saab som Fords ägande av Volvo Personvagnar.

När Ford har varit ett familjekontrollerat företag har GM varit ett företag kontrollerat av direktörerna och styrelsen i bolaget. Ökänt för långsamma reaktioner och ökänt för byråkrati. Med en otrolig mängd varumärken har bolaget varit anonymt samtidigt som viss varumärken varit väldigt kända, som exempelvis Cadillac, Chevrolet och Opel. Andra bilmärken som bolaget också tillverkar är Daewoo, Oldsmobile, Pontiac, GMC, Buick, Saturn, Hummer, Vauxhall och Wuling. Samt Saab i Sverige.

I styrelsen för bolaget sitter bland annat den gamle wallenbergaren Percy Barnevik och styrelseordföranden i Coca Cola, E. Nevill Isdell. I Coca Cola har den senare Jacob Wallenberg som kollega i styrelsen.

Totalt finns det idag 266 000 anställda i GM och antalet har varit minskande under mycket lång tid. I Sverige finns cirka 7 000 anställda i Saab Automobil samt några hundra anställda i försäljningsbolag för Opel, Saab och andra GM-märken. Dessutom finns cirka 800 anställda i GM Powertrain i Sverige. Totalt blir det nånstans kring 8 000 anställda inom GM-koncernen i Sverige.

Utöver helägda bolag så har GM också intressen i flera andra företag som då är delägda. ett sådant är Isuzu med 23 000 anställda. Förr hade bolaget också intressen i tillverkaren av Subaru, Fuji Heavy Industries, men den andelen har sålts till Toyota. Totalt kanske det idag finns omkring 300 000 anställda i företag som kontrolleras av det sjunkande skeppet GM. Ett företag med stora problem, också i Sverige och Europa. Med uppsägningar och nedskärningar, förluster och kvalitetsproblem.

Läs mer: DN1, Privata Affärer, Teknikens Värld, AlltomMotor, SDS, VA1, Fackliga Nyheter, NyTeknik, AB, SR, VA2, DI1, DI2, BW1, BW2, ABC, CNN1, CNN2,

Intressant?
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

Series Navigation<< Ford – en ägare som misskött Volvo PersonvagnarRenault – franska staten som makthavare i Sverige >>
Advertisements