Bilkrisen som en möjlighet – satsa på offentlig sektor

Om man ser bilkrisen som en möjlighet så finns det bra sätt att ta hand om den extra arbetskraft som blir resultatet av nedskärningarna i bilindustrin. För det första kan man, som jag redan skrivit, satsa rejält på att bygga om staden Göteborg med omnejd till en klimatsmart och klimatvänlig mönsterstad. Det ger många byggnadsjobb för många år framåt, i motsats till regeringens satsning på rotavdrag, som visserligen kan vara bra, men i verkligheten är en alldeles för svag och meningslös åtgärd. Mindre än väntat i själva verket.

Att regeringens så kallade krispaket på något sätt skulle hjälpa mot krisens verkningar tror ju inte ens regeringens egen expert på. Han anser att det är alldeles för lite och det håller jag med om. Regeringen gör faktiskt väldigt lite, trots att 23 miljarder är en hel del pengar, och glädjeutropen liknar mest snacket efter börskraschen 1929. Prat om att allt ändå var bra och som visade sig sakna verklighetsförankring

Det behövs rejälare åtgärder och en sådan vore att satsa på en återuppbyggnad av vår offentliga sektor. Att satsa rejält på skolan och vården. Detta kan göras genom att anställd mer personal. Upppemot 200 000 skulle kunna anställas utan problem enligt beräkningar som nationalekonomen Sten Ljunggren och Johan Ehrenberg gjort. Bilkrisen är en chans att göra detta. Istället för att gå arbetslösa får folk jobb i skolan och inom den offentliga sjukvården. Vi får bättre vård, lärarna kan avlastas genom att det finns fler människor som arbetar på skolan med andra saker än just lärande. Sjukhusen kan bli ordentligt städade och patienterna få en ännu bättre omvårdnad.

I själva verket ger bilkrisen och den ekonomiska krisen möjligheter till oss som vi knappt visste fanns. Men den borgerliga regeringen är förstås inte intresserad. Man föredrar att bilarbetarna blir arbetslösa. Inte blir det några satsningar på offentlig sketor utan där kommer vi istället att få se stora nedskärningar på grund av kommuners och landsting försämrade ekonomi. Det är borgerlig politik det.

Intressant?
Bloggat: Kildén & Åsman, Erik Laakso, Anna G. Rahm, Annarkia,
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

5 svar på “Bilkrisen som en möjlighet – satsa på offentlig sektor”

  1. Visst, jag saknar också satsningar där de behövs. Jag menar, de som behöver bygga om verandan har väl redan gjort det under de rika åren? Däremot behövs insatser inom exempelvis både sjukvård, skola och hyresmarknaden. Där väljer dock vår högerregering att ligga så lågt de bara kan. Av en anledning. För att visa att de är dåliga på att sköta det offentliga och att detta alltså bör säljas ut. Det är riktigt fult.
    Sedan har vi ett dilemma när det gäller sjukvården, lönerna. Det låga löneläget är nog för att avskräcka en f.d. bilbyggare som tjänar 29000(?) i mån. Därför vore en vettig löneförhöjning för de lägst betalda i samhället, dvs kvinnor inom offentlig sektor, helt rätt i dessa tider. De pengarna skulle aldrig försvinna in på sparkonton. Som jobbskatteavdragen gjort.

  2. Har man ingen utbildning KAN man inte tjäna bra.
    Jag vill påsta att man inte SKA tjäna som outbildad.
    Annars skulle jag gärna jobba som städare. Göra jobbet med vänsterhanden, och sedan ha ork till att ägna fritiden åt precis det jag vill.

    Att SATSA på sjukvård, eller de som behöver bidrag i dessa tider finns det väl inte ett land i hela världen som gör.
    Sälj volvo och saab, och satsa på något som är attraktivt internationellt, och få gång exporten. De tillverkar dåliga bilar i dagsläget, och det handlar om ett par tusen jobb.
    Procentuellt är det ingenting, och den positiva påverkan på ekonomin till följd av att man driver vidare ett, i dagsläget, skitföretag = noll.
    Man hjälper inte ekonomin genom att driva jämlikhetsfrågor, eller satsa på sjukvård, och inte heller genom att att justera löner.
    Sedan satsar man ju på att ordna till tågtrafiken. Krävs inte jobb för det?
    Nu räntan sänkts blir det billigare att ta lån, och det finns ett överskott av arbetskraft inom hantverk bidrar det till konkurrens, som leder till prispress, och slutligen arbetsmöjligheter för hantverkare.

  3. Robin: Vilket förakt för andras arbete och för andra människro du visar upp i det första stycket.

    För övrigt till några vars kommentarer jag tagit bort: Kommentera det jag skriver om. Annars är det off-topic.

  4. Re Robin!
    Jag är sjuksköterska och har en 3-årig högskoleutbildning. Med tanke på det högkvalificerade arbete jag och mina kolleger (även utbildade undersköterskor) utför är lönen ett skämt. Ett bevis på att kvinnor värderas lågt. Jag blir alltid förvånad när alla omkring mig tjänar mer än jag, även de som helt saknar utbildning värt namnet. Men jag har själv valt mitt arbete. Men jag ska också välja att lämna det, liksom andra erfarna som tröttnar på dålig arbetsmiljö och att bli utnyttjade. Sluttjatat om detta.
    När det gäller löneförhöjningar gick det inte för ett år sedan pga hög inflation. Nu går det inte för..?
    Och när det gäller satsningar på vård/omsorg ger de jobb. Och inte bara till lågavlönade kvinnor, utan också inom bygg etc.

Kommentarer är stängda.