Bussförare – ett utsatt jobb

Det kan vara utsatta på det rent fysiska planet, med hot om våld och våld från passagerare eller från personer på utsidan till exempel korkade ungdomar och barn som slänger stenar och andra föremål på bussar.

Men det kan också handla om rena övergrepp från olämpliga arbetsgivare som agerar på rena maffiamaneret. Med fysiska hot och inlåsning, med avsked för att de anstäldla använder sina demokratiska rättigheter och sin yttrandefrihet:

På Råstagaraget i Stockholm har det blåst upp till storm efter att företaget Busslink aktivt förföljt anställda som har försökt att organisera det stora missnöjet med hur företaget sköter verksamheten. Detta har lett till att fackligt förtroendevalda misshandlats och avskedats efter att ha protesterat mot arbetsmiljön, bussförare har svartmålats i media och dessutom olagligt övervakats i sina personalutrymmen.

Det som började med ett allmänt missnöje med nya försämrade arbetstider har alltså lett till en förföljelse av organiserade anställda. Under ett personalmöte förra veckan avslöjade ledningen att man olagligt filmat anställda vid den fackliga anslagstavlan och i personalutrymmen. Detta för att kontrollera vilka som sprider företagskritisk information.

Två stycken anställda avskedades också efter att ha anklagats för att dela ut flygblad på arbetsplatsen. En utav dessa anklagas också utav ledningen för att ha kränkt sina arbetskamrater när han samlat in 200 namn på arbetsplatsen i protest mot avskedandet och misshandeln av den fackligt förtroendevalda.

Den här typen av övergrepp från arbetsgivaren är trots allt allvarligare än barns och ungdomars stenksatning. Den är nämligen ett angrepp på demokratin, ett angrepp på alla människors lika värde och rätt till att använda sig av yttrandefriheten och rätten till att vara organiserad i en fackförening.

Intressant?
Bloggat: Petter, En blogg från vänster,
Läs mer: Kommunalarbetaren1, RåstaArbetaren, Arbetaren1, Arbetaren2, Kommunalarbetaren2,
Borgarmedia: Metro,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Martin

    Busslink ja. Där har vi ett typexempel på hur privatisering effektiviserar. Det har varit många turer kring Busslink och för oss boende i Stockholm så har man fått erfara hur dåliga de är på att sköta sitt uppdrag. De skall tjäna pengar på oss, men om jag inte minns fel fick SL gå in och rädda dem när det inte gick så bra, för att bussarna måste gå. Väl använda pengar det. Man förvånas inte över hur priset för ett SL-kort kan öka 200 kr på 7 år, det är inget mysterium.

    Nej, återta all för samhället kritisk verksamhet och expropriera kapitalisterna till vilka den slumpats bort!

  • Ja, och på hur EU som tvingar offentliga upphandlare att välja billigaste budet oavsett vad det är för ett skitbolag!

  • Pingback: Privat bussbolag fifflar med fakturor | Svensson()