Svag stat en del av förklaringen till Detroits nedgång

Bilindustrin är i kris och Detroit som stad krisar med den. Men faktum är att Deotrit är en stad som varit i kris sen allvarliga rasoroligheter förstörde stora delar av stadskärnan på 1960-talet. Det satte fart på en utveckling som redan var igång, med utflyttning av resursstarka personer, i USA:s fall vit medelklass och arbetarklass från stadens centrum. En annan stad med samma problem och utveckling är Newark, som inte haft eller har någon bilindustri, vilket kanske visar att bilindustrins kris kanske inte är den viktigaste anledningen till Detroits förfall och nedgång.

Ingen uppbyggnad av stadens raserade delar har egentligen skett sen dess, bara några misslyckade försök att bygga skysrapecentrum som inte blivit annat än isolerade öar i en för övrigt delvis ödelagd stad. En av anledningarna till denan utveckling är att det saknats federala, delstatliga och/eller lokal resurser till en uppbyggand. Den svaga offentliga sektorn har lämnat till marknadskrafterna att återuppbygga staden och det har förstås varit ointressant då där främst bott en fattig befolkning med bristande köpkraft.

Den amerikanska bilindustrins negativa utveckling har defintivt inte heller hjälpt upp situationen uatn hela Detroit-området och södra Michigan har hamnat i en negativ spiral som är svår att göra något åt om man inte har offenltiga resurser att satsa. Jämför med hur massarbetslöshet och ödeläggelse kunde undvikas i varvskrisens Göteborg med hjälp av statliga pengar. Det var ett vettigt sätt att agera på som orsakat så små mänskliga kostnader som det var möjligt i samband med den stora strukturomvandling som ägde rum i Göteborg på 1970-talet. Den svenska statens varvsstöd och utbildningsåtgärder då är det som jag skulle vilja se idag för att undvika samma utveckling i västsverige som i Michigan.

Med en stark stat och offentliga pengar kan sådan katastrofer som Detroit, Michigan och Newark undvikas. Varvsstödet visar att det är möjligt och Detroit visar hur det blir om man låter enbart marknadskrafterna styra.

Intressant?
Bloggat: Kildén & Åsman
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Kommer att tänka på Michael Moores gamla dokumentär Roger & Me. Den visar upp lite av den trasiga sidan av Michigan. En annan spelfilm är 8 Miles med Eminem (!).

    De flesta inser nog inte hur illa åtgånget och undersatt det är i delar av USA. Det är trots allt landet där trailertrash är en förolämpning – vilket anspelar på att den förolämpade bor i husbil.

  • Jens

    För att ytterligare underbygga tesen är New Orleans ytterligare ett exempel, om än extremt. Staden byggs upp på nytt, privat och för de som redan har, medan stora delar av befolkningen och staden lämnas åt sitt öde. Skiljelinjerna går längs ras och klassgränser. Och staten lyser med sin frånvaro och totala ointresse.

  • Apan

    Vilket skitsnack. Problemet med Detroit (precis som Göteborg) är att de har en totalt dominerande industri. Denna industri framställer dyra och usla produkter som ingen vill köpa. Har du någonsin sett amerikanska bilar ? De är stora bränsletörstiga med usel kvalitet. Så usla faktiskt att inte ens amerikanerna vill köpa dem. Då går man och köper (ack ve) svenska ”high end” märken som man sedan kör ner i skiten för att man inte vet hur man skall bygga bilar och saknar visioner. Det är ingen slump att Toyota har gått om GM som världens största biltillverkare. Eller att Toyota år efter år har modeller i topp i bilprovningens statistik över få fel på bilar. Inget statligt ägande i världen hade kunnat undvika den krisen som bara kom lite tidigare än den annars skulle gjort. Om du inte tänkte tvinga de stackars konsumenterna att köpa skräpbilar som Lada eller Trabant ?