Slutet för Saab

Den som fortfarande tror att Saab kommer att överleva som bensilbilstillverkare är mer än lovligt naiva. Det finns ingen chans att behålla Saab som bensinbilsföretag. Det är slut. Det betyder en smärre katastrof för Trollhättan och en katastrof för många av de som arbetar på företaget. Ändå fortsätter många av de som arbetar på Saab att tro på att det hela kommer att ordna sig. Det kommer det inte.

Majoriteten, kanske alla, kommer att bli av med jobbet. Och slåss man inte för sina jobb får man inget annat heller. Tar man kamp för jobben kanske man inte vinner jobben, men man kommer att få något. Därför borde arbetarna på Saab ockupera fabriken och ställa krav på regeringen om extra satsningar. Genom ockupation kan man också ställa krav på GM, för man kontrollerar ju fabriken och alla maskiner i den.

Man har allt att vinna på att kämpa, inget att förlora. Fortsätter man att vara passiv får man däremot ingenting. Man kan inte i såna här lägen lita på andra, på politiker, på storföretag. De kommer inte att göra nåt. Saabarbetarna är utlämnade åt sig själva. Ockupera fabriken och kräva alternativ produktion, det är vad Saab-arbetarna i Trollhättan borde göra. Lita på sig själva istället för på andra.

Intressant?
Borgarmedia: SVD1, 2, 3, DN1, 2, 3, AB,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

5 svar på “Slutet för Saab”

  1. Din analys är rätt med ett litet fel, svenskarna är inte vana vid sådana här tilltag. De är för lojala mot politikerna och ska de protestera så protesterar de lugnt och sansat. Saab behöver några år på sig och mkt pengar för att kunna göra en strukturomvandling. Svenskt kunnande kan rädda och skapa jobben i trollhättan.
    Högern föredrar att slösa bort mkt pengar på arbetslösa än att slösa lite pengar på att hjälpa dessa hjälpa sig själva.

  2. Det var vad Transportfacket och Liselott Lööf AB trodde om sophämtarna i Stockholm också.

    Det smäller till ibland, och jag håller helt med Anders, en ockupation vore vettigt i nuläget.

    Dock är de inte bara utlämnade till sig själva utan även till sina kamrater utanför=)

  3. Ja, ockupera SAAB:s lokaler i Trollhättan. Där finns säkerligen lösningen på alla problem. Nej, släpp nu 1848 och 1968!

  4. Är ju snarare hos leverantörerna som själva tillverkningskapaciteten finns. Har de inte råd att köpa delarna kan de inte heller sälja några bilar.

    Så vad är det för alternativt man ska producera i en bilfabrik, utan att köpa in en helt ny maskinpark?

    Man kan inte längre heller i detta läge sparka på dom och säga att de är ett dåligt företag, det är i princip inget företag som klarar så stor vikande försäljning, och försäljningstappet gäller ju alla. Det är ju därför alla får hjälp från alla andra regeringen, men det är ändå ingen större risk att Trollhättan blir ett Detroit med förfallande hus, ruiner och tomma bilfabriker. Här nämnt Volvos kalmarverken (som AB Volvo fortsätte att äga fram till 2005) förut, den är uthyrd och området har växt.

  5. Maskiner?

    Tja Saab är ju egentligen en slutmontering av delar och system som underleverantörerna tillverkat.

    Att ockupera har nog ingen som helst avgörande effekt eftersom det ändå inte finns några intäkter GM går miste om, det finns ju inte längre någon som köper nya Saab-bilar.

Kommentarer är stängda.