Det köps inte fler bilar för att lönerna sänks

Metall har över sina medlemmars huvuden gått med på vad som i praktiken är en lönesänkning. Det enda som en sådan åtgärd leder till är fattigare arbetare och garantier för kapitalisternas vinster. Arbetsgivarna gynnas på arbetarnas bekostnad. Det ger inga som helst nya jobb. De extra pengar som företagen får kan inte skapa nya jobb eller ny efterfrågan. I 20 år eller mer har US-amerikanska fackföreningar i bilindustrin gått med på sänkta löner med jämna mellanrum. Trots det ligger den amerikanska bilindustrin i dag i ruiner och två av företagen är konkursfärdiga. Det tredje är inte långt efter.

Avtalet är i själva verket en kombination av de saker jag skrev om i mitt tidigare inlägg. Det ger arbetsgivaren möjlighet att skicka hem arbetare en vecka utan lön. Arbetsgivaren kan då välja ut den som som man inte gillar för att straffa denne. Avtalet är som jag ser det en skandal.

Det visar att denna typ av åtgärder inte kan rädda industrin. Den kan inte rädda framtidens jobb. För det krävs kamp för jobben och politiska program för en omställning av samhället och industrin, För att bekämpa bilkrisen och arbetslösheten samt dess konsekvenser är ett radikalt fackligt och politiskt program:

  • Förstatliga bilindustrin utan kompensation – Ingen miljardrullning till storbolagen.
  • Inga uppsägningar – Arbetstidsförkortning utan lönesänkning. Det är bättre att behålla människor med deras kunskap i företagen än att kasta ut dem i arbetslöshet.
  • Ställ om bilindustrin till samhällsnyttig och klimatanpassad produktion.

Korts sagt, lösningar i arbetarklassens intressen alltså. Inte den typen av åtgärder som IF Metall gått med på. Åtgärder som leder till arbetarna får betala kapitalismens kris.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö, Röda Berget,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

28 svar på “Det köps inte fler bilar för att lönerna sänks”

  1. Det är väl ändå bättre att arbetarna har ett jobb, än att gå arbetslösa. Om företaget kan sänka sina produktionskostnader, så kan de ju även sänka priserna på bilarna och bli konkurrenskraftigare än vad de är idag. En montör på Volvo som har en lön motsvarande en VD i ett normalt företag, har inte låg lön. De är istället för högt avlönade. Men mycket vill ha mer, så är det väl alltid.

  2. Hade bilindustrin verkligen brytt sig, så hade de inte höjt sina chefers löner. Sånt som volvo planerar nu, samtidigt som de ber om lån från staten osv. Det är de orättvisa lönerna för cheferna som lett till en stor del av den här krisen i USA och här.

  3. Kalle del av problematiken är den cyniska synen på att man ska dra ner på arbetarnas löner och samtidigt höja sina egna löner. Man vill att de svaga ska offra sig och samtidigt är man så smart att man ökar sin egen lön. det här har vi sett ofta. Titta på posten, de sparkade folk, och höjde sina chefers löner..det är del av problemen.

    När staten och media går ut och angriper SAAB, då är det kanske inte så konstigt att folk inte vågar köpa deras bilar? Deras rykte är ju helt förstört..

  4. Efterfrågan sjönk långt innan bråket mellan GM och regeringen började.

    Vad gäller SAAB så kunde de dessutom inte gå med vinst för ett par år sen när det var högkonjunktur. Då är man definitivt inte rustad att möta en lågkonjunktur.

  5. Kalle: KAn du läsa, eller chansar du bara när du kommenterar bloggar? Du skrev:

    ”Det köps inte fler bilar för att bilindustrin förstatligas!”

    Anders skriver:

    ”Den kan inte rädda framtidens jobb. För det krävs kamp för jobben och politiska program för en omställning av samhället och industrin, För att bekämpa bilkrisen och arbetslösheten samt dess konsekvenser är ett radikalt fackligt och politiskt program:

    * Förstatliga bilindustrin utan kompensation ‚Äì Ingen miljardrullning till storbolagen.
    * Inga uppsägningar ‚Äì Arbetstidsförkortning utan lönesänkning. Det är bättre att behålla människor med deras kunskap i företagen än att kasta ut dem i arbetslöshet.
    * Ställ om bilindustrin till samhällsnyttig och klimatanpassad produktion.”

  6. Jag är inte intresserad av att se någon bilindustri i statlig ägo. Däremot i arbetarnas på fabriken ägo. De gör garanterat ett bättre jobb utan högdjuren.

  7. Nicklas: Under arbetarkontroll, självklart. Det står inte i min text, men det är min uppfattning.

  8. Cheezle: Jo jag kan läsa.

    Resonemanget bakom min komentar är följande. Anders visar redan i runbriken på denna text att han förstått roten till problemet: det säljs för få bilar för att bilindustrin skall kunna behålla nuvarande produktionskapacitet. Det jag ställer mig frågande till är hans förslag till åtgärder, det vill säga att ett förstatligande på något som helst sätt skulle göra något åt detta problem.

    Köper folk inte bilar så kan man inte jobba med att bygga dom. Då spelar det ingen roll vem ägaren är.

  9. Kalle: Du har alltså inte läst ordentligt!
    Citat från mig själv:
    ”Ställ om bilindustrin till samhällsnyttig och klimatanpassad produktion”

  10. Förstår mig inte på den här åsikten att ”bilarbetarna har ju redan höga löner så då gör det ju inget om dom sänks”. Den som tänker så fattar inte vissa saker;
    – en lönesänkning kan användas som intäkt för fler lönesänkningar inom andra områden (även för DIG!) och försvagar arbetarklassen.
    – lönesänkningar för ”bra” betalda arbetare gynnar inte andra låginkomsttagare som får mer betalt, tvärtom. Dom som tjänar pengar på lönesänkningar är kapitalisterna, ingen annan.
    – man behåller inga jobb genom att gå med på lönesänkningar, tvärtom försvagas arbetarrörelsen, vilket leder till att vi står sämre rustade för kamp när vi ändå sparkas i slutändan. Det finns inga ”snälla” kapitalister som ger oss eftergifter för att vi varit ”snälla” och gått med på lönesänkningar. Dom sparkar oss hutlöst när/om dom vill, och fram till dess tjänar DOM mer pengar eftersom vi fått lägre löner. Och blir vi inte sparkade så fortsätter dom att tjäna mer pengar år efter år. Det är inte så att kapitalisterna ”snällt” höjer våra löner om vi skulle komma in i en högkonjuktur, utan då fortsätter dom bara roffa åt sig.

    Det handlar om skilda intressen. Det handlar om klasskamp. Den som inte fattar det är jävligt grundlurad.

  11. Kristina:
    Det är klart att om alla företag är onda, och vi alla kommer att sparkas i slutändan (menar du inte ”sparkas i ändan”?), så gäller det ju att roffa åt sig så mycket lön som möjligt här och nu. Om hela vänstern har den synen så förklarar det ganska mycket av kompromissovilligheten.

    Men i mina ögon är klasskampen död. Båda anställda och aktieägare tjänar på att vara flexibla.

  12. Och jo, det säljs visst fler bilar om lönerna och därmed priset på bilarna sänks. Så enkel är faktiskt marknadsekonomin. Alla dom som tyckte att Saab var en liten smula för dyr kanske tänker om när den blir lite billigare.

    Och det är större chans att bilarbetarna själva köper ny bil om dom får behålla jobbet istället för att bli arbetslösa. Trots sänkt lön. Speciellt om det faktiskt börjar se ut som om företaget skulle kunna räddas trots allt. För Volvo handlar det ju inte om någon omedelbart förestående konkurs, så där är det ännu säkrare att sänkt lön är en bra idé.

  13. Kristina det är du som är grundlurad!

    I företag är de anställda den viktigaste resurser (humankapital som det så fint heter), särskilt i den tjänsteproducerande sektorn som växter för varje år.

    I ett tjänsteföretag finns nästan inget ”fysikst kapital”, utan tillgångarna utgörs just av de anställda, deras kompetens, förmåga och kunskap. Varför skulle en sund företagsledare sparka hårdare och hårdare på sina anställda?

  14. Var är samhällsnyttig och klimatanpassad produktion?

    Hur konkret ställer man om produktionslinor som under decennier optimerats för biltillverkning till att producera något annat?

    Om grundproblemet är att fabrikerna inte ska tillverka bilar överhuvudtaget så borde du inte skriva ”säljs inte fler bilar”.

    Om grundproblemet är att det faktiskt säljs för få bilar så kommer ett förstatligande i kombination med produktivitetssäkning, som du föreslår genom arbetstidförkortning, inte heller att lösa det problemet.

  15. ”Jag är inte intresserad av att se någon bilindustri i statlig ägo. Däremot i arbetarnas på fabriken ägo. De gör garanterat ett bättre jobb utan högdjuren.”

    Om nu foretag fungerar sa enormt mycket battre om ”gubbarna pa golvet” gor allt sjalva, varfor finns det da inte fler sadana foretag? Finns ju inga hinder mot att starta sadana foretag. Om de nu ar mycket effektivare borde ju alla elaka kapitalister och investerare kasta sig over dessa foretag.

  16. Strutsman:
    Ditt problem är att du bara tänker inom marknadsekonomin. Vi har helt olika perspektiv. Det handlar inte om att roffa åt sig här och nu, det handlar om förändra makten över produktionen och samhället. Och jag är inte alls kompromissvillig, eftersom jag inte tror att klasskampen är död. Förresten vad grundar du det ställningstagandet på Strutsman (att klasskampen är död)?

    Anders (inte Anders S) skriver till mig:
    ”Varför skulle en sund företagsledare sparka hårdare och hårdare på sina anställda?”

    Jo, för att då ökar deras vinster. Dom sparkar så hårt och länge dom kan. Och när inte det går längre hittar dom i något låglöneland som dom kan fortsätta sparka ännu hårdare på. Det är därför klasskampen är internationell.

  17. Kristina:
    Marknadsekonomi handlar inte om att roffa åt sig; det handlar om ömsesidigt utbyte.

    Att klasskampen är död bygger jag på att det inte finns några klasser längre. Inte i Sverige i alla fall. Och dessutom vänder jag mig starkt emot det kollektivistiska tänkandet att dela in människor i grupper. Vad är det för mening att tillskriva sig en klass om man genom hårt arbete kan byta klass?! Och dessutom tenderar det tänkandet att ge ungdomar en känsla av att dom skulle tillhöra en klass, trots att den enda klass svenska ungdomar tillhör är en skolklass. Man kan bli vad som helst, nästan oavsett vilka föräldrar man har, vilket kön eller vilken hudfärg man har. Om inte det visar att ”klasskampen” är död, så kan jag inte göra mer för att övertyga dig.

    Och nej, att betala så låg lön som möjligt är inte att sparka på någon. I så fall ”sparkar” Lars Ohly på bilbranschen när han väljer en billig bil framför Saab eller Volvo. Det är helt naturligt att inte vilja betala mer än nödvändigt. Marknadsekonomin ger en balans mellan vad arbetsgivare och löntagare på en rimlig och hållbar nivå. Alla försök att visa på motsatsen leder oundvikligen till att man tar upp exempel som inte är/var fria marknader.

    Och nej, det är inte att jag tror på marknaden som är mitt problem. Det är att jag glömde köpa senap till frukostkorven igår. 🙂

  18. Lönesänkningar i Sverige sänker naturligtvis den svenska konsumtionen och säljer snarare färre bilar än fler.

    Man skulle tycka att den rekordartade devalvering som riksbanken med sina vildsinta räntesänknigar initierat skulle var mer än nog för verkstadsindustrins exportmöjligheter, men det räcker inte för kapitalisterna man vill nu även ha lönesänkningar.

    Besynnerligt att inte politiker, fack eller landets journalister uppmärksammat detta, det behövs en ‚Äùkapitalist‚Äù för att åstadkomma en debattartikel om detta oansvariga agerande från riksbanken:

    ger galopperande inflation

    ‚ÄùSituationen är mycket allvarlig och debatteras dessvärre alltför lite. ‚Äù

    ‚ÄùVarför hörs inte i några synpunkter från de politiska partierna, fackföreningsrörelsen och näringslivet?‚Äù

    ‚ÄùSverige gör nu en konkurrensdevalvering, något som inte uppskattas i omvärlden. ‚Äù

    ‚ÄùHur långt är Riksbanken beredd att låta detta fortsätta? Det finns en gräns för hur stor en devalvering kan vara utan att skada landet.‚Äù

    ‚ÄùVice riksbankschef Lars E O Svensson har återkommande propagerat för en svagare krona. Han gör därmed Riksbanken till den enda centralbanken i världen som pratar ned den egna valutan.‚Äù

    ”Det leder till en importerad galopperande inflation, och att hela befolkningen blir fattigare.”

    Det torde för allt fler framstå hur bossart det är att inte ha samordnad finans och valutapolitik i ett land. Extrema räntesänknigar kommer att göra föga för den inhemska krisen och än mindre för den internationella. Ökade investeringar och produktion kommer tillstånd när kapacitetsutnyttjandet når sin gräns och efterfrågan är god, utan efterfrågan (konsumtion) har räntesänkningar föga betydelse för ökad produktion

  19. PS det blev nåt fel på länken, tror det halkade med ett ”target” attribut.

  20. Strutsman skriver:

    ”Vad är det för mening att tillskriva sig en klass om man genom hårt arbete kan byta klass?!”
    Samtidigt förnekar du att det finns klasser. Hur ska du ha det? Man kan inte byta klass om det inte finns klasser.

    Menar du alltså Strutsman (eftersom du säger att det inte finns klasser och klasskampen är död) att en undersköterska och Volvos VD tillhör samma klass? Och hur argumenterar du isf för det? Vad är din klassdefinition överhuvudtaget?

  21. Tycker allt det här pratet om att få folk att köpa ”fler bilar” för att det ska kunna tillverkas fler bilar ändå är lätt perspektivlöst och ekorrhjulsaktigt.

    Bilar vadå?
    Det höjer ju inte mänsklighetens standard -utan tvärtom.

    Vi kan inte fortsätta köra omkring med bensinbilar och förstöra jordklotet. Om några överlever så kommer kommande generationer antagligen att se på oss så som vi ser på arbetarna som på 1700-talet slog sönder alla nya maskiner som kom för att maskinerna tog ifrån dom jobben.
    Dom gjorde fel för dom kunde inte tänka framåt.

  22. Kristina:
    Som sagt har jag ingen klassdefinition. Så jag tänker inte sortera in människor, som skulle kunna vara bästa vänner och komma hur bra överens som helst, i olika fack. Att dela in människor i klasser representerar för mig en omodern och dålig människosyn.

    VD:n på Volvo kanske tjänar mer pengar, men det är inte utan uppoffringar. Och jag tror inte för en sekund att han är särskilt mycket lyckligare än undersköterskan du pratar om. Och det är väl lika mycket lycka åt alla som är målet, inte lika mycket pengar? För lycka mäts inte i pengar, anser jag. Och det är därför jag också tror att man är lyckligare med ett jobb än utan, även om lönen är lägre.

  23. Fel fokus i debatten. Alldeles för många försöker sno billiga poäng genom att förfasa sig över chefers bonusar hit och dit och ”så mycket pengar kan ingen vara värd”. Jag hoppas ni säger samma sak när ni vinner ett par miljoner på Lotto och helt enkelt skänker bort pengarna till bättre behövande än ni.

    Att förfasas över lönesänkningar när alla i hela Sverige redan fått lönesänkningar med sisådär 20-30 procent pga av den sjunkande kronan verkar ju lite trångsynt. Kronsänkningen gynnar ju inga andra än exportföretagen som har sina utgifter i kronor och sina inkomster i dollar eller euro. Det blir dyrt för oss vanliga löntagarna då allting vi har runt omkring oss i princip är importerat och betalt för med annan valuta. För att inte tala om den brist på lojalitet vi visar mot andra löntagare i euroländerna när våra jobb hänger på en devalvering.

Kommentarer är stängda.