Fackliga företrädare säger nej till lönesänkaravtalet

Gruvtolvans ordförande Harry Rantakyrö säger nej till IF Metalls lönesänkaravtal:

– Vi är helt emot alla former av lönesänkningar för den här uppgörelsen gäller förstås inte direktörerna, säger Harry Rantakyrö till TT.

– Jag blir så förbannad. Vi har centrala avtal och medlemmarna måste få diskutera den här uppgörelsen först, säger Harry Rantakyrö.

Byggnads avtalssekreterareå sin sida säger precis det jag skrivit. Ett sånt här avtal hjälper inte och istället riskerar vi en lönesänkningsspiral och så får arbetarklassen betala kapitalismens problem:

– Vi tycker inte om det här. I LO och fackföreningsrörelsen har vi lovat varandra att inte jobba under vissa nivåer, säger Gunnar Ericson som anser att IF Metall nu har svikit det löftet.

Han kan inte se att uppgörelsen ska kunna rädda vare sig företag eller anställda.

– Det förlänger bara processen. Det kommer inte att byggas något mer för att lönerna sänks och det köps inte fler bilar för att man sänker lönerna för bilarbetarna, säger Ericson som ser en risk för en nedåtgående lönespiral.

Det hela är allvarligt och kommer att få konsekvenser för hela den fackliga avtalsmodellen i Sverige. IF Metall har sålt ut vissa grundläggande solidariska principer. Och medan arbetarna ska få sänkta löner höjs utdelningar och direktörslöner inklusive bonusar. Det är helt enkelt för jävligt.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö, Trotten,
Borgarmedia: SVD1, 2, DN1, 2, 3, 4, SDS, AV, DA,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

36 svar på “Fackliga företrädare säger nej till lönesänkaravtalet”

  1. Metall- bums in i skamvrån. Nu vill jag se vilda strejker sprida sig som ringar på vattnet, för denna fackförening är helt urvattnad. Detta är för fan katastrof!

  2. Kapitalägarna får förstås vidkännas ansenliga förluster på olika sätt som reregleras genom marknaden snarare än avtal, t ex kursförluster. Under svår konjunkturnedgång drabbas oundvikligen alla av inkomstsänkning. Frågan är hur denna skall fördelas. Det är ingalunda givet, att en absolut spärr mot mot lönesäkning, som vältrar bördan över på ökat antal arbetslösa och dessas bitragsfinansiärer, skulle gagna löntagarkollektivet som helhet. Från Kristina har vi en magreaktion. I rådande konjunkturläge är strejkvapnen praktiskt taget uddlöst, och de ”ringar på vattnet” hon ”visionärt” ser sprida sig hör säkert hemma i medelklassradikalens verklighetsfrämmande drömmerier; icke så i proletärens oundvikliga värld.

  3. Uppgörelsen är rimlig, de får ju behålla i jobbet och kan utveckla kompetens istället för att gå ut i arbetslöshet. Måste under alla omständigheter vara bättre att ha kvar sin anställning i dessa tider när det inte finns så många andra jobb.

    Exportindustrin är hårt drabbad eftersom efterfrågan sjunkit på deras produkter. Svenska staten kan knappas göra något för att upprätthålla efterfrågan på de globala exportmarknaderna.

    De i facket som inte tycker om förslaget kan ju fundera över vad alternativet är? Faktum är att vi i denna kris riskerar förlora en stor del av vår industriella struktur i Sverige. Att gå ned till 80% en kortare tid är en ytterst liten uppoffring i detta fall.

  4. Anders: Men det räddar ju inte bilindustrin. Folk blir av med jobben ändå. Saab kommer att läggas ner ändå. Och efter att ha jobbat 80% så är a-kassan ännu lägre osv. Det finns inga fördelar med detta avtal. Erfarenheten från USA visar att det inte hjälper. Där har man i 20 års tid slutit denna typ av avtal och se var man är nu.

    http://www.socialistiskapartiet.se/mullvaden/2009/03/02/sankt-lon-raddar-inga-jobb/
    http://www.zaramis.nu/blog/2009/03/02/det-kops-inte-fler-bilar-for-att-lonerna-sanks/

  5. Vanja var ute nu i Aktuellt och menade att det egentligen inte är nån lönesänkning alls eftersom man bara går ner i tid…….
    Så man får ju hoppas att ingen blir arbetslös efter det, för då kanske det ser ut som lönesänkning i alla fall.

    Volvo var i blåsväder i Agenda igår för att dom sparkar arbetare och höjer chefernas bonusar för att ”inte förlora DOM”. Stefan Fölster försvarade Volvo, men dom retar ju andra på sej, som Gardell, deras egen stora aktieägare.

  6. Gerd P: Det handlar om möjlighet permittering utan lön upp till 20% av arbetstiden (en av fem dagar, eller en av fem veckor). Wanja snackar skit.

  7. Kunde man ju ha gett sig fan på att det skulle bli pösmunken Stefan Löfvén som bröt det fackliga löftet!

    Det är inget grumligt med det här, det är klart som vatten. Metall är LIVRÄDDA för att minska i styrka inom LO om alltför många går ur pga arbetslöshet.

  8. Anders S:

    Nej det räddar inte bilindustrin, och definitivt inte Saab. Men Saabs problem beror överhuvudtaget inte på lönekostnader. Även med kinesiska löner skulle Saab Automobile gå omkull eftersom man har fel produkter och alldeles för låga volymer för effektivitet. Lägg därtill ett otydligt varumärke.

    Men det finns massor av små och medelstora företag där en tillfällig arbetstidförkortning med 20% kan vara skillanden mellan varsel och att ha jobbet kvar.

  9. Saab kan nog inte räddas på nåt sätt, de gick med förlust även under högkonjunkturen. Men för övrig industri kan idén kanske vara värd att överväga. Och om man får 80% lön för 80% av arbetstiden kan man väl säga som Wanja att det inte är en lönesänkning, åtminstone inte av timlönen.

    Lite off: En variant, om arbetsgivaren har cashflow-problem och vill sänka timlönen, kan ju vara att han betalar mellanskillnaden i aktier till respektive anställd – han slipper betala ut pengar just nu och de anställda slipper sänkt lön.

  10. Anders: Inte heller har jag hävdat att bilindustrins problem beror på lönekostnader. Det är ju du som gjort det genom att hävd att lönesänkningar hjälper. Min linje är att de inte gör det och nu anser du att detta är riktigt. Din invändning från början var alltså felaktig.

    Småföretagen med problem levererar ju till storföretagen med problem. De har ingen nytta av detta heller.

    Strutsman: mMed lägre löner, vem ska då har råd att köpa bilarna? Inte de som gör dem i alla fall.

  11. Inte nog med att IF Metall alltså öppnar för sänkta arbetstider/löner, man gör det utan några som helst förhandlings- eller ordningsregler. Läs överenskommelsen (finns tex hos LO-tidningen) så framgår att det inte ens krävs en genomförd lokal förhandling kring arbetsbrist först, eller att förbundet ska informeras, det är bara att tuta och köra.

    Jag som trodde att man betalade till facket för att som enskild arbetare/enskilt arbetarkollektiv SLIPPA bli ställd inför utpressningar och omöjliga val?

    ”Ja du Kalle klubbordförande, nu är det så att vårt konkurrentföretag fått igenom denna kostnadssänkning så då är det väl lika bra att vi också…”

    ”Ja du Sune svarvare, om du inte vill godta vad dina lokala fackliga företrädare accepterat, och sänka din arbetstid med 20 procent, då har vi inte annat val än att säga upp dig. Ropa på facket för felaktig uppsägning? Ehhh, skulle inte tro det, moahahahaha”

  12. Fast det kan man inte säga som Vanja, det är att försöka lägga ut en dimridå. Det ÄR en lönesänkning.
    Det kommer att bli vägledande.

    Löfvén säger att ”det är bara tillfälligt, till i mars nästa år” men jag tycker att det han, som fackföreningsledare, nu gjort är något så genomgripande och allvarligt att man måste fråga varför han inte tagit upp det till omröstning bland medlemmarna.

    Marigt att strejka för jobben i nedläggningstider, det som Kristina tar upp, om man inte driver alternativ. Men dom kunde sparka Löfvén, det kunde vara en bra början kanske.

  13. Peter Ingestad skriver:

    ”Från Kristina har vi en magreaktion. I rådande konjunkturläge är strejkvapnen praktiskt taget uddlöst, och de ‚Äúringar på vattnet‚Äù hon ‚Äúvisionärt‚Äù ser sprida sig hör säkert hemma i medelklassradikalens verklighetsfrämmande drömmerier; icke så i proletärens oundvikliga värld.”

    Du har ingen aning om vem jag är, om jag ät tjej eller kille, om jag jobbar inom bilindustrin eller vården eller hur gammal jag är. Ännu mindre vet du om jag är medelklass. Så håll käften stängd med sådana personliga påhopp, jag tar jävligt illa vid mig.

  14. Ang alternativ till Gerd P så tycker jag framförallt att arbetarna på volvo ska göra revolt och ta över produktionen och producera något klimatsmart som ex. spårvagnar. Om detta håller jag med Anders S i allt han har skrivit, och det är mycket.
    Vild strejk kan vara en väg att gå på vissa arbetsplatser som direkt snabb reaktion på försämringarna och som reaktion mot fackets vidrigheter. Vild strejk kan även vara bra för att stärka kollektivet på arbetsplatsen. Om vad som ska göras och på vilket sätt ska naturligtvis dom som jobbar på aktuell arbetsplats bestämma.

  15. Principer hit, och principer dit.

    Kan du Anders förklara VARFÖR det skulle vara så hemskt med lönesänkningar? Det vore trevligt med några argument man kunde bemöta. Det finns ju en uppsjö av argument FÖR lönesänkningar.

    1. Man minskar antalet uppsägningar.
    2. Man ökar tryggheten, eftersom det är mycket mindre allvarligt att få något sänkt lön än att bli helt arbetslös.
    3. Företagen kan klara sig igenom tillfälliga svackor utan att förlora kompetent personal.
    4. Produktiviteten förbättras.

    Men jag kan inte komma på nåt bra argument emot. Förutom möjligen att man får lägre a-kassa. Men det gäller ju bara dom som hamnar under taket efter en lönesänkning, och dessutom är ju själva poängen att man ska undvika att bli arbetslös. Och då spelar ju ersättningsnivån inte någon roll.

  16. @Kristina: Vild strejk kan ju vara bra för att visa att man är arg och om man vill avreagera sig, men revolt och ta över produktionen är väl ganska orealistiskt?

    Volvo behöver många miljarder och flera år för att konstruera en ny bil innan den kan börja tillverkas och pengar börjar komma in.
    Om arbetarna på Volvo tar över fabriken och alla ingenjörer, produktplanerare, försäljare mm mm lojalt följer med, vem ska då betala deras lön de tre-tio första åren innan de börjar producera klimatsmarta spårvagnar? Ska de ta över bankerna också? (Med andra ord, inse att en bilindustri är på tok för komplex för att ”ta över”.)

  17. Vild strejk, jo. Men man måste ha bra överblick över situationen så man inte går ut i en nederlagsaktion, för då blir ju resultatet det motsatta.

    Man kan ju inte driva att SAAB ska fortsätta göra bilar som få köper, utan man måste komma med planer på att lägga om produktionen, t.ex. till nåt som är både samhällsnyttigt och lönsamt, så som Anders och Kristina säger. Det pratar t.o.m. Fredrik Reinfeldt om.

    MEN det hör man inte från LO.
    Ledningen där försöker på fullt allvar få oss att tro att det bara gäller att ”övervintra”, att den här ekonomiska krisen kommer att vara över om ett år.

    Med en så dåligt uppdaterad fackföreningsledning framstår ju Reinfeldt som arbetarnas bästa vän när han kritiserar Volvo för att dom delar ut bonusar till cheferna och sparkar arbetarna.

    Medan svenska fackföreningen sänker lönerna för arbetarna.
    Jag tror jag smäller av.

  18. Vad är det man förväntar sig, inget industriföretag kommer att ha fler anställda än de behöver för att producera sina varor oavsett vilka löner de har som jobbar där. Förväntar man sig att sälja fler produkter för genom prissänkning? Hur stor andel utgör lönekostnaden av produkten? Trenden tidigare har varit att produktiviteten ökar och allt färre behövs för att producera mer.

    Om inte den kraftfulla devalvering som varit hjälpt kommer då lönesänkningar att hjälpa?

    Det långsiktiga problemet har varit att produktiviteten ökat betydligt snabbare än efterfrågan, en effekt av den nyliberala politiken som håll igen reallöneutvecklingen för de breda massorna, stigande tillgångsvärden som krediteras kan inte i längden ersätta detta.

  19. Vad som hade behövts från den rika och utvecklade världen är naturligtvis efterfrågestimulans och inte beg they neighbour politik. De enda som drar nu är USA (som vanligt), de kommer naturligtvis att vilja ha betalt för detta på ett eller annat sätt. Det är bedrövligt att EU som är en modern och utvecklad ekonomi spelar detta merkantilistiska spel.

  20. Spårvagnar skulle vi göteborgare bli glada om dom satsade på, det finns bara 4 tillverkare i hela världen.
    Då kunde vi få slippa dom här dyra vagnarna som Västtrafik köper in från Italien -med 5 ÅRS leveransförsening. Dom gnisslar när dom kör så det går knappt att ha dom i trafiken, och dessemellan stäler dom sej still på banan och är helt strömlösa, och dom kränger så förarna blir förstörda i sina ryggar.

    En omläggning till spårvagnsproduktion i Trollhättan för framtiden verkar mycket roligare än ”1 års tillfällig” lönesänkning, som nog ändå blir en början på nedräkningen.
    Som ett exempel till LO-ledningen som inte verkar ha några vidare visioner.

  21. Strutsman: Samtliga dina punkter är fel. Det räddar inga jobb, det ökar ingen produktivitet, det räddar inga företag. USA är ett skräckexempel. man har prövatd enna väg i 20 år och det bestående resultatet är sämre villkor för arbetare och nedlagd bilindustri.

    Vad som händer är att man genom lönesänkningar förhindrar omställning till annan produktion (vilket ju är mitt förslag). Det är direkt negativt i stort sett ur alla aspekter.

  22. Anders_S:
    Du har fel. Om lönerna sjunker i dåliga företag blir det mycket enkelt att locka över dom till nya företag. Det är en myt att man skulle förhindra omställning. Folk byter ju till nya företag även vid lika lön, för att det är mer motiverande och intressantare; om det dessutom finns en större ekonomisk motor kommer jobb-bytandet att öka ännu mer. Men det är snarare konstlat höga löner som förhindrar omställning.

    Det är snarare LAS och a-kassans karens när man säger upp sig själv som förhindrar människor från att våga byta jobb.

    Dessutom, om det skulle visa sig att lönerna på t.ex. Volvo legat 5 % för högt, så är det ju faktiskt hållbart att fortsätta att tillverka bilar i Sverige om man kan sänka lönerna något (även hos underleverantörer, om det ska få genomslag på priset). Då kan man inte tala om en industri som oundvikligen måste dö. I alla fall inte förrän om ganska många år. Jag håller med om att det är bra att vissa företag dör. Självklart. Men det får gärna ske mjukt och långsamt därför att lönerna sjunker sakta men säkert.

    I min vision av samhälle påverkar det heller inte a-kassa och liknande, eftersom den skulle vara lika hög för alla och i praktiken innebära en gräns för minimilöner. Och privata försäkringar skulle säkert kunna vara så flexibla att dom ger dig högre ersättning snarare än lägre, just för att du accepterade en lönesänkning. Men det är ju bara kristallkulan som vet hur det kan se ut i framtiden.

  23. Strutsman: Verkligheten kan inte ha fel. Du resonerar utifrån en verklighet som inte finns. I USA är situationen katastrofal för bilindustrin. Där har man försämrat villkoren för arbetarna i över 20 år. Det har inte hjälpt. Sluta fantisera, titta på verkligheten istället. Vi behöver ingen kristallkula. Konceptet har prövats med negativt resultat.

    Det är dessutom inte hållbart att tillverka bensinbilar nånstans om vi nu ska diskutera det.

  24. Anders S:

    I fallet Saab som du själv tog upp som konkret exempel har lönekostnaden ingen direkt påverkan för företagets överlevnad.

    Däremot har lönekostnaderna en stor påverkan för många tillverkande företag, det kan visst rädda jobb i en tillfällig djup konjunktursvacka som denna. Bättre att vara kvar i tjänst 4 d/v och utbilda sig 1 d/v istället för att gå hemma med A-kassa 5 d/v. Anställda kan bibehålla sin kompetens och ”produktivitet” istället för att gå sysslolösa.

    Nej vi ska verkligen inte ha det som i USA med låga miminilöner, det tycker inte jag hellet.

  25. Jag och många andra metallare är givetvis förbannade. Jag undrar verkligen hur vi kommer tackla det här på lokal nivå

  26. Jag blir så jävla förbannad på mitt fackförbund! Något måste göras snarast.

  27. Kräv att dom river upp avtalet.

    Rent samhällsekonomiskt är det ju så att det är skatterna från såna som industriarbetarna som bär upp offentliga sektorn i hela landet.

    Nu får Kommunal spader:
    ”Kommunals avtalssekreterare Håkan Pettersson är orolig för de indirekta effekterna av IF Metalls uppgörelse med arbetsgivarna. Metall går med på lönesänkning

    Det här sätter en press på löneutveckling nedåt i lönerörelsen 2010, säger han till TT.
    Dessutom finns ytterligare en indirekt effekt:

    Industriarbetarnas lägre löner kan i sin tur sänka kommunernas skatteintäkter, vilket minskar kommunalarnas möjligheter till jobb, befarar Pettersson.”

    En indirekt effekt till blir när det drabbar sjukvård och skolor och dagis och äldervård och sånt.

  28. Krastavac: jag förstår er ilska. Tyvärr kommer ni att bli tacklade på lokal nivå.

    Att lämna över principen om lönereglering till fackets styrelse centralt var för att våra förfäder i arbetarrörelsen insåg att vi skulle hamna i en utpressarsituation som vi inte kan hantera lokalt!

    Också går Stefan ”Svartfoten” Löfvén och sviker dem rätt av!

    ”De va vi som lärde upp dig vid maskinen minns du de, när du ung och finnig gjorde din bejublade entré.
    O de va inte värt att du sa nånting tvärt, men nu är du inte värd mycket mera än en fjärt.
    Gamle gosse, det är andra tider nu!

    Minns du de, säg minns du de, Stefan minns du de? Eller har din bakdel blivit allt för bre?”

    Men snart blev du intresserad för å slåss för våran rätt o du sprang på alla kurser o blev slipad i ditt bett.
    O käften din blev smord, den blev smord med stora ord,
    som spruta ut med ost o korv kring vårat matsalsbord
    om jämlikhet som öka vitt o brett!

    Minns du de…

    Så du valdes till förbundet o du lovade o svor,
    nu ska fan ta frikadellerna på bolagens kontor.
    O vi gladdes av o höra¬¥t de va du som skulle göra¬¥t
    o så smög du hela tiden runt med rävar bakom örat.
    Säg minns du än ditt löfte, ”käre” bror?

    Minns du de…

    Stefan minns du oss kamrater, vi som ännu knegar här?
    Vi fick lönerna sänkta och nu går vi här o svär.
    Du va de hopp som fanns, o vi undrar ju till mans
    om du än idag kan minnas vem som gav dig din chans – o vem som har betalt din karriär?

    Minns du de…

    Så idag när vi behövt dig o på spel tillvaron står
    ja då sviker du oss grundligt genom avtalsbanesår.
    Din kostym är ren o sträckt o du är så jävla fräck
    att du med hela rörelsens löfte driver gäck – men Stefan:
    man får skörda vad man sår!

Kommentarer är stängda.