Kultur ska vara utmanande och gränsöverskridande, eller?

Frågan är då varför så många kulturarbetare är så konservativa att de motarbetar teknisk utveckling hela tiden och varhelst den dyker upp.

En sak är att de företag och bolag som tjänar pengar på en viss teknik och en viss distributionsform har svårt att acceptera ny teknik och nya konsumtionsmönster. Det är lätt att förstå varför, även om det ofta är ett meningslöst motstånd som är dömt att misslyckas. Förändras inte bolagen med tekniken går de under. För tekniken förändras oavsett om storföretag, musikindustri och filmindustri vill det eller ej.

Men det är svårare att förstå artisterna, kulturarbterna. De borde ju vara inställda på framåtskridande, utveckling osv. Ofta är det ju vad många kulturarbetare också hävdar att de är. Men samtidigt så ser vi dem gång efter gång gå mot ny teknik och nya möjligheter för kulturen. Gå mot nya möjligheter för kultur att nå fler.

Kulturarbetare och artister kan alltså sägas motarbeta sig själva i sin rädsla för att inte tjäna lika mycket pengar i framtiden. För det intressant är ju att det ofta är de artister, kulturarbetare som inte har några problem att försörja sig som hojtar om inkomstbortfall ständigt och jämt, så fort det kommer ny teknik eller nya distributionsformer. Undantag finns förstås, men i stort verkar detta stämma.

Många kulturarbetare är, istället för att vara öppna, radikala, moderna och framåtsyftande, slutna och bakåtsträvande, konservativa och omoderna.

Intressant?
Bloggat: Copyriot, Falkvinge, Stenudd,
Borgarmedia: DN, AB, IDG1, 2, 3, 4, 5,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Advertisements
  • Martin

    Jag är inte så förvånad att det blivit på detta sättet. Bolagen isolerar kulturarbetarna från sin marknad (sina fans), de isolerar kulturarbetarna från den tekniska processen och har på så vis satt kulturarbetarna i beroendeställning. Björnen har blivit van vid sin bur…

    Nu har tekniken nått så långt att man kan göra mycket av det som förr krävde dyr och ovanlig produktionsutrustning. Nu kan man göra film och musik hemma av god kvalitet med utrustning som är överkomlig i pris.

    Man har en tid nu kunnat göra en vanlig ”sit-com” i sitt vardagsrum utan särskilt dyra grejer. Jag har funderat på om det inte vore en intressant idé att producera en tv-serie, men istället för att pitcha den hos något bolag så börjar man distribuera den till sin publik mha internet. Är den bra nog så borde det inte vara svårt att på lite sikt kunna börja tjäna ett uppehälle på den. Detta förekommer redan, det finns folk som gör sketch-underhållning och distribuerar via webbsajter som ger intäkter.

    Så de nya kulturarbetarna som kommer är de som kanske kommer ha en annan attityd till teknik och skapande.

  • det där är en märklig missuppfattning: om du lyssnar till upphovsmän på allvar är det ytterst få som motsäger sej vare sej teknisk utveckling eller att deras verk inte skulle få distribueras

    det ligger i själva uttrycksbehovet att få sitt verk läst – lyssnat till – exponerat – sett – åhört

    alla är inte franz kafka som ville få sina romaner brända på dödsbädden

    den tekniska utvecklingen och kulturarbetarnas kamp för sina rättigheter – det fria ordet och inkomsten ifrån det – går hand i hand: vid varje nytt etappsteg har det skett förhandlingar och noggranna avtal har skrivts: allt med upphovsrätten som grund

    det är en fin och balanserad balansakt

    och den måste få fortsätta in i den digitala eran: och in i nästa era: informationssamhället är inte slutet: det kommer mera

    vari ligger det konservativa att försvara rätten till sitt eget arbete: jag tycker snarare att det är plågsamt att uppleva hur somliga inom vänsterrörelsen sviker solidariteten med en av de fattigaste och mest utsatta yrkesgrupperna i samhället: kulturarbetarna

    och dessutom gång på gång ifrågasätter upphovsrätten som är en garant för den lilla människans rätt till sitt eget fria ord

  • Anders_S

    Embryo: Du måste driva med mig. KUlturarbetare sysslar med det som de älskar. De behöver inte gå till ett hjärndött jobb. Kulturarbetare kan inte på något sätt sägas vara utsugna. Däremot är många fattiga. Inte samma sak riktigt.

    Äganderätt och upphovsrätt är båda två i varierande grad och utsträckning en inskränkning av människans frihet. Vad som omfattas av de båda är dessutom helt upp till politiska beslut och olika i olika samhällen.

  • hejsan anders_s: du har en romantisk bild av vad kulturarbete är och vad vi gör

    att gå till ett vanligt jobb och ha en vanlig fikapaus är för många kulturarbetare rena himmelriket

    där får man dessutom något som kallas: lön

    jag skrev aldrig utsugna: jag skrev: utsatta och fattiga

    *

    det man får leva för som fri kulturutövare med är just: friheten

    och attackerna mot upphovsrätten är attacker mot den friheten: som poet är det som att rycka sigillet av mitt gesällbrev

    *

    det är som att säja till en rörmokare: moka gärna du älskar ju det du gör

    men inkomst och ansvar och rätt till ditt jobb: det har du ej

    *

    att upphovsrätten skulle vara en inskränkning av människans frihet är också en ren missuppfattning av såväl dess historia som dess funktion

    upphovsrätten är en garant för yttrandefrihet och har uppstått för att göra den fria skribenten just: fri

    fri från censorer och fri att tycka vad han eller hon vill

    upphosvrätten ger dej både ansvar och rätt till ditt eget ord

    tänk om: varje sådan här fri och självständig blogg skulle inte ha uppstått utan den upphovsrättsliga historien

  • Anders_S

    Embryo: Ta en titt på mina länkar och sluta ha knäppa uppfattningar om vad jag vet och inte vet om kulturarbetare. Jag har arbetat med kultur i 30 år för helvete. På ett eller annat sätt.

    I övrigt kommer du mest med upprepningar och upprapnningar av gallimattias. Ditt eget tyckande utan något som helst argument. Det är inte missuppfattningar när man har olika upffattningar. Nåt borde du ha lärt dig om du nu är en sån upplyst kulturarbetare.

  • Martin

    embryo,
    det du säger om kulturarbetare gäller i stort sett exakt samma för egenföretagare. De har det svårt på exakt samma sätt. Men deras intressen är inte samma som arbetarnas, därför har vänstern inte stort fokus på frågor för egenföretagare.

    Vad gäller upphovsrätt och frihet så kan du hos copyriot läsa en hel del om upphovsrättens historia och hans historiestudier i upphovsrätten har inte nått samma slutsats som dig.

    Du gör ett dåligt försök att få det som nu sker på mediaindustrins uppdrag att framstå som en frihetskamp, det är det inte. Det är att med lagtvång och övervakning garantera en industris plats på arbetarnas axlar!

  • anders_s: jättetråkigt tonfall du har i dina argument

    men jag är glad ändå: man måste vara det i den här snålblåsten

    och: du läser inte vad jag skriver ordagrant (skriver jag ”utsatt” läser du ”utsugen”) och sedan svär du och tar i: dina åsikter blir inte tyngre av att kryddas med hårda ord

    eller med en viss mängd erfarenhet

    tvärtom: erfarenheten ekar ihåligt om du inte törs lyssna på sakargument

    det du kallar mitt eget tyckande är ungefärligen samma uppfattning som en mängd skilda upphovsrättsorganisationer har och representerar: men visst är det mitt eget tyckande och visst är det underbyggt av rejäla argument

    jag kan dessutom ta hjälp av en hel del länktips:

    dagens juridik:

    ”Upphovsrätten är en förutsättning för en verklig yttrandefrihet. Det är först när en upphovsman får rätten till sitt verk och därmed kan göra sina läsare eller lyssnare till sina verkliga uppdragsgivare som oberoende upphovsmannaskap kan uppstå.”

    http://www.dagensjuridik.se/sv/Arkiv/Upphovsratten–en-forutsattning-for-verklig-yttrandefrihet/

    klys:

    ”Vi vill tvärtom underlätta framväxten av nya, smidiga legala tjänster och avtalsmodeller, så att konsumenter kan ta del av konstnärliga verk och prestationer på ett enkelt sätt och samtidigt göra rätt för sig. Nya legala tjänster och affärsmodeller måste dock erbjuda skäliga villkor och ersättningar för de som skapar det upphovsrättsligt skyddade innehållet.”

    http://www.klys.se/stallningstagande-%20i-regeringens-branschsamtal-om-fildelning.htm

    var skrev jag att jag är upplyst?

    den som anser sej upplyst och sitta inne med rätt vetskap har snarast hamnat vilse i mörkret: hela tiden vaken hela tiden med ficklampan tänd

    som diogenes hela tiden med lyktan dinglande i människors ansikte: var är ni var är ni

    *

    en länksamling gör ingen sommar: själv debuterade jag 1985 och anser mej inte kunna ett jota om ett jota eftersom skrivandet är en ständigt pågående undersökning

    ett vet jag dock: utan mitt fria ord skyddat av upphovsrätten vore jag om inte intet så decimerad

    *

    i sak: var hittar du gallimatiasen: exemplifiera så att vi kan diskutera som äkta vänstersluggers

  • hej Martin: att bekämpa upphovsrätten i en kamp mot kapitalismen är helt fel

    om jag gör en liknelse: här kommer piraterna i sitt fartyg

    dom kliver iland på en ö för att befria människorna från kapitalisternas ok

    och det första dom gör

    är att rusa in på första bästa krog för att attackera trubadurerna och sångarna och poeterna och skådespelarna och konstnärerna som sitter där och diskuterar och pokulerar eller står på estraden och deklamerar: fri jag är fri till tidens slut

  • Anders_S

    embryO DU upprepar dig.. Inag av din argument har någon som helt bäring som jag ser det. Jag hars krivit massvis med inlägg om upphovsrätt och ägande rätt. SÖk efter dem. Där fisnns argument som bemöter varenda ett av dian argument. Jag vill inte ta upp allt det igen, utan hänvisar till mina tidihare skriverir. Min uppfatting är att äganderätt och upphovsrätt är inskränkningar i friheten och uppfinningar av det kapitalistiska systemet i stor utsträckning.

    http://www.zaramis.nu/blog/2009/03/11/inskrankningar-i-upphovsratt-och-aganderatt-ar-nodvandiga/
    http://www.zaramis.nu/blog/2009/02/16/stold-ar-samhalleligt-och-socialt-betingat/
    http://www.zaramis.nu/blog/2008/06/26/allt-mitt-ar-ditt-vanster-om-immaterialratten-del-1/
    http://www.zaramis.nu/blog/2008/02/24/om-inskrankningar-i-aganderatten/
    http://www.zaramis.nu/blog/2008/06/11/kultur-for-vem-av-vem-och-varfor/
    http://www.zaramis.nu/blog/2007/05/15/inskrankningar-i-aganderatten-allemansratt-och-socialism/
    http://www.zaramis.nu/blog/2008/01/08/aganderatten-och-upphovsratten/

  • Martin

    embryo,
    lägg inte ord i munnen på mig! Med en dålig analogi kan man få till vad som helst.

    Du vill leva på ägande, inte på arbete så du har väldigt lite gemensamt med arbetare. Hur revolutionär din poesi än må vara.

    Det är tragiskt att du går storföretagens ärenden istället för att försöka komma på ett sätt att tjäna pengar på ditt skapande som inte är på de stora förlagens villkor. Erfarenheten säger väl att poeter är de som har minst att hämta hos förlagen.

    Misstänker dock att du är ett troll. Kan inte se skillnad mellan poesin på din blogg och dina kommentarer här.

  • hejsan Martin: men: vilka ord la jag i din mun var

    ja jag är nog ett troll: en bortbyting som man drog svansen av och la i en korg av näver

    *

    skillnaden mellan poesin (är det poesi? det är bara i betraktarens(läsaren blick texten egentligen blir till) på min blogg och kommentarerna här är är nog en mer uttalat politisk vilja – här – att försvara det värv som jag har – där/och/eller utanför bloggen

    själv anser jag att bloggen är ett slags tummelplats och om man så vill ett nätverkande projekt: men det låter bra pretto

    läs hjärna bakåt

    och – för att klistra tillbaks den där svansen och med all falsk ödmjukhet som jag kan anammma – ibland är bloggen bara en plats där jag återutge mej själv helt fritt:

    http://yoembryo.blogspot.com/2009/03/dagens-dikt-lordag.html

  • Martin: oj: jag missade en sak:

    du skriver: ”Du vill leva på ägande, inte på arbete så du har väldigt lite gemensamt med arbetare.”

    men där har vi ett väldigt problem

    för om poeten eller författaren i stort eller konstnären i övrigt eller den fria tänkaren/tyckaren ska hamna under lönearbete (som majakovskij och en del av hans lika gjorde efter revolutionen (som dom trodde på)) då hamnar man i precis samma situation som dom författare som en gång kämpade för upphovsrätten: man blir tjänstemannaskrivbenter och därmed: utsatta för censorer

    men det är klart att man kan tycka att det är förmätet att man vill tjäna pengar på sitt jobb

    dock handlar upphovsrätten om så mycket mer och så mycket allvarligare saker än det: om det fria ordet

  • /*Du upprepar dig, det blir ointressant och därmed så bryter du mot kommentarsreglerna på två sätt, mycket av det du skrivit och skriver är dessutom off-topic, men skulle funka bra på en del av de inlägg som jag länkat till*/ #AS

    http://www.zaramis.nu/blog/kommentarsregler/