”Dra tillbaka varslen eller avgå!”

Det är det krav som Volvoarbetarna på Volvo Lastvagnar i Tuve i Göteborg ställer till sin företagsledning:

Efter förra veckans varsel på 335 personer på Volvofabriken i Tuve har ilskan fått förnyad kraft.
– Det här är en slakt på fabriken, säger Thomas Johansson.

Han representerar de sex gruppstyrelserna inom Volvo Verkstadsklubb på Tuvefabriken som har iscensatt en namninsamling bland sina medlemmar. Budskapet till företagsledningen är tydligt: ”Dra tillbaks varslen eller avgå”.
– Vi var 2 100 som jobbade här i höstas, om det här senaste varslet verkställs är vi 550 kvar. Att de ena dagen delar ut fyra miljarder till aktieägarna, trots våra protester, för att sedan säga att de inte har råd att ha kvar anställda… det fattar du ju själv att folk blir arga, säger Thomas Johansson.

Namninsamling för kravet har påbörjats och i morgon ska arbetarna ha stormöte på fabriken. På onsdag ska man tåga iväg till företagets huvudkontor för att överlämna namninsamlingen.

I lastvagnsfabriken i Umeå var det i förra veckan en kort strejk (som facket enligt lagen måste ta avstånd från) i protest mot varslen från AB Volvos ledning.

Intressant?
Bloggat: Trotten, Kildén & Åsman, Spånbinge, Berget, Arbetarperspektiv, Mullvaden,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

7 svar på “”Dra tillbaka varslen eller avgå!””

  1. 2100 i höstas nu 550. som jobbade här. folk blir arga.
    tänk dig själv om ni är 4 och plötsligt står du där ensam.
    i det läget skulle jag inte ens orka bli arg.
    men 4 miljarder till hur många årslöner räcker det till.? blir det 120 årslöner
    hur det än är med matematiken styrelsen skall avgå/mvh moka

  2. I Sverige finns som tur är inget tvång att anställa folk bara för att man har pengar. Det gäller också fortsatta anställningar. Om personalen inte har nåt att göra, så bör man säga upp folk. Enda undantaget är om man ser en snar vändning och vill behålla kompetensen. Vi har a-kassa som skyddsnät för dom som drabbas. Hela systemet är utformat för att svensk industri ska vara konkurrenskraftig och inte dras med onödiga kostnader, samtidigt som löntagarna inte ska riskera att bli helt utan inkomst.

    Man kan möjligen ha rent affärsmässiga synpunker på om det är sunt att behålla så få anställda som en fjärdedel, men att aktieutdelningen skulle räcka till att anställa si eller så många är faktiskt irrelevant. Volvos ägare och ledning får helt enkelt skylla sig själva om det var fel beslut att säga upp folk. Det får tiden utvisa.

    Smidigare än att protestera mot att Volvo gör det som den svenska modellen är tänkt för, vore att förhandla om tillfälliga lönesänkningar för att behålla jobben lite längre och därmed öka chansen att lyckas övervintra krisen. Det har ju t.o.m. IF Metall öppnat för på central nivå. Och det är naturligtvis en bra idé. Särskilt om man redan har en lön som är relativt hög.

  3. Strutsman: Facken på Volvo har föreslagit en sådan uppgörelse som skulle likna den som är gjord på Ford (Volvo Personvagnar) och som ser ut att komma till stånd på Scania.

    Men företaget vägrar förhandla om en sådan uppgörelse.

    Det är alltså företaget som är problemet och det är därför folk är så förbannade. Företaget säger nej till sådana förhandlingar, företaget säger nej till all personalgrpper ska behandlas lika (lönesänkningar för direktörer och chefer ingår i avtalen på Ford och Scania) och företaget säger inte upp folk i Belgien (Det är svåare att gör det där än i Sverige, kostar en massa pengar helt enkelt) osv.

  4. Men vad är problemet? Som Strutsman säger:
    Den svenska modellen bygger inte på att företag ska vara snälla och behålla personal i dåliga tider.

    Det är därför vi har a-kassan, även om ni till vänster säkert vill ha en högre nivå. Så varför kräver ni inte helt enkelt högre a-kassa istället för att företag ska skötas på andra sätt?

    Det blir ju helt absurt att folk ”kräver” att ledningen ska avgå när de följer samhällets spelregler. Jag hoppas verkligen att de varslade hittar andra jobb, eftersom lastbilstillverkning inte är särskilt hett just nu.

Kommentarer är stängda.