Utplåningen av Saab fortsätter

Koenigsegg köper troligen Saab. Det betyder att ett hantverksbolag som tillverkar enstaka bilar åt gången och som inte har några större finansiella muskler köper Saab. Det kan inte betyda något annat än att Saab:s förtviningsdöd sakta men säkert fortsätter och att Koenigsegg möjligtvis kan tillverkar en och annan hantverksmässigt tillverkade exklusiv bil av märket Saab i framtiden. Någon större mängd jobb kommer inte att räddas i Trollhättan.

Koenigsegg har inte de finansiella muskler som krävs för att kunna satsa på en omställning från massproduktion av icke-säljande och miljöfarliga stora personbilar till en massproduktion av exempelvis miljövänliga elbilar i Trollhättan. Och man har definitivt inga möjligheter att svälja förlustår efter förlustår. Jag har svårt att se denna affär som någonting annat än att Saab:s varumärke ”räddas” kvar i svensk ägo, men att jobben och den stora fabriken i Trollhättan försvinner.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

16 svar på “Utplåningen av Saab fortsätter”

  1. Kolla gärna denna länk: http://sydsvenskan.se/ekonomi/article417488/Koenigsegg-presenterar-elbil-i-Genegraveve.html.

    Ett reportage om Koenigsegg: http://www.nyteknik.se/nyheter/automation/article573699.ece

    Det är lätt att utmåla Koenigsegg som en ”liten hemmabyggare”, men den bilden stämmer inte. Det är en mycket kompetent och framgångsrik bilbyggare. Frågan är kanske om Bård Eker har finansiella muskler så det räcker. Om inte kanske en börsintroduktion kan hjälpa till.

  2. Nu finns det ju ett par stora (utländska) riskkapitalister i bakgrunden också, så det är inte bara Koenigsegg som går in.

    Vad jag personligen främst undrar är hur de olika företagskulturerna ska gå ihop. Koenigsegg vet uppenbarligen hur man designar bilar, men har inte behövt tänka på effektiv tillverkning eller lågt pris (i bilindustrin kan det diskuteras att spara ören på en dörrlist!). Om man kan kombinera Koenigseggs ”lean engineering” med Saabs teknik- och produktionskunnande så kanske vi har en vinnare. Hoppas…

  3. Joakim: Det finns inga som helt belägg för att det skulle finnas några ”stora riskkapitalister” bakom budet.

    August: Kompetent stämmer säkert, men att det är hantverksmässigt stämmer också. Det är ofta det när det gäller den typen av lyxbilar. Det är ju inte direkt serietillverkning vid löpande band om jag säger så.

    Men klart är varken Koenigsegg eller Eker har de stora pengar som egentligen behövs.

  4. Det är väldigt lätt att uttala sig om de finansiella musklerna bakom de nya ägarna, speciellt om man inte har en aning om vad man pratar om. Jag misstänker att det inte är någon som har tänkt på de lån som lämnats? Den amerikan som står med i investeringen? Och är det någon som faktiskt kan uttala sig om vilka siffror som krävs och vilka siffror som finns? Jag tror vi alla får vänta och se vad som händer, jag är bara nöjd med att det finns små aktörer som är beredda att kliva in i en sådan här affär. Om någon större koncern hade gjort samma hade det återigen lett till att SAABs varumärke förvanskats och förminskats till att bara vara ett emblem. De senaste åren har en SAAB varit mer Opel än SAAB om något.

  5. ”Men klart är varken Koenigsegg eller Eker har de stora pengar som egentligen behövs.”

    Pengar till *vadå*? Om man vill utveckla Saab till en jämbördig konkurrent till Toyota så visst, då behövs oerhörda pengar. Men är det dit man bör gå?
    Själv tror jag mer på Koenigseggs nischbilsteknik, fast i större serier än idag. Och som kan drivas med svarta siffror i bokföringen.

    Och återigen, den befintliga fabriken i Ängelholm är ingen ”hemmabygge-garagefirma”. De har minst lika stort industriellt kunnande som Saab eller Volvo, låt vara i mindre skala. Lägg till det Koenigseggs utveckling av elmotorer, miljöbränslen, säkerhetstänkande.. spännande tycker jag.

  6. August: Det som är väsentligt för mig är om folket som jobbar på Saab har jobb eller inte. Med Koenigsegg och Eker som ägare finns det inga sådana jobb. Det är sanningen. Det blri som emd den andra sportbilsfabriken i Sverige, Pininfarina i Uddevalla, väldigt få jobb.

    Jo det är en hantverksfirma, Koenigsegg likaväl som Morgan och andra liknande företag. Med hög komptetens, jag tvivlar inet pådet. Men hantverk är det. Men det blir liksom en meningslös diskussion, vi bedömer just den biten olika och så får det väl förbli.

  7. Den brutala sanningen är att det kan bli väldigt svårt att garantera att precis alla som jobbar på SAAB idag får behålla sina jobb och göra samma saker i ett lönsamt företag. Möjligen kan det gå om typ Toyota eller någon kinesisk storspelare (som kan massproduktion av billiga småbilar, betydligt billigare än dagens SAAB-bilar) kommer in. Men då får man nog mångdubbla produktionen, om man till varje pris vill behålla nuvarande personalstyrka.

    En annan variant skulle vara att svenska staten öser ut subsidier till ett ”status quo”-SAAB, och kör vidare som ingenting har hänt. Det blir en väldigt dyr affär, för oss. Beredd att betala? Det är inte jag.

    Om man nu ska fortsätta med projektet bilar med förbränningsmotorer så tror jag på nya fräscha ideer. Bård Eker och Christian Koenigsegg verkar faktiskt ha såna.
    Se: http://www.vk.se/Article.jsp?article=258251

    Tänk dig sen att dessa ideer packas ihop i mer billiga utföranden, och kan serieproduceras i Trollhättan. Då har du om ett antal år kanske en riktigt intressant framtidsprodukt: En elbil på riktigt, till rimlig kostnad! Om jag vore riskkapitalist skulle jag vara väldigt sugen att vara med på en sån deal.

  8. Det är ganska roligt att läsa om både detta inlägg + alla kommentarer då alla har så många olika åsikter. Är det någon som vet och sitter på alla svar? Nej, det är ju inte det! Alla har bara sina antaganden att gå på.

    Egentligen tycker jag inte man ska säga för mycket men vill ändå säga nåt i ärendet.

    Alla som säger att det inte kommer att funka och att det inte finns några finansiella muskler kanske har rätt?!

    Eller så är det precis tvärtom! Då ”muskelbilar” som t ex ferrari & Mclaren har kopierat teknik från Koenigsegg så borde det ju vara ett både innovativt och starkt företag på den punkten (1o ingenjörer som jobbar där). Kanske är så att det finns personer med mycket pengar bakom som kommer att klara av att driva SAAB under lång tid!

    Jag hoppas verkligen detta för Sveriges och Trollhättans del!

    Nu väntar vi bara på en bekräftelse att det verkligen är Koenigsegg som har köpt dem… Alla hänvisar ju till SVT:s rapport och vart de har fått sina uppgifter vet man ju aldrig.

  9. Ferrari är en del av Fiat. Och överlever som sportbilstillverkare på grund av Fiats finansiella muskler. Tävlingsverksamheten har egentligen inget med saken att göra. Den är en sak för sig själv, precis som McLaren är ett tävlingsföretag.

    Ja, det rä klart att vi spekulerar. Det enda jag är övertygad om är attd et koemr barar att finans nåt hundratal jobb kvar i Trollhättan med någon privat lösning på detta. Oavsett vilken lösning och vilken köpare.

Kommentarer är stängda.